Türkiye'nin yeni heyecanı; 1915 Çanakkale Köprüsü

17 Kasım 2016 Perşembe - 10:45
Kategori: ICT

PAYLAŞ

Türkiye'nin yeni heyecanı; 1915 Çanakkale Köprüsü
Türkiye'nin yeni heyecanı; 1915 Çanakkale Köprüsü

Çanakkale boğazını birbirine bağlayacak olan 1915 köprüsü için sondaj çalışmaları başladı. 2017 yılında inşaatına başlanacak dev proje, Çanakkale'de Lapseki'nin Şekerkaya mevkisi ile Gelibolu'nun Sütlüce mevkisi arasında yapılacak

Dev proje ile ilgili açıklama yapan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün, Cumhuriyet'in 100. kuruluş yıl dönümü ile uyumlu olması adına 2 bin 23 metre ayak açıklığına sahip olacağını ve bu uzunlukla bir rekora imza atılacağını belirterek, projenin güzergahının da tamamen belirlendiğini dile getirdi.

Toplamda 352 kilometre olacak

Arslan yaptığı açıklamada, 352 kilometre uzunluğunda olması planlanan Kınalı – Tekirdağ – Çanakkale – Gelibolu – Balıkesir - Savaştepe Otoyolu'nun, ilk etapta Malkara – Gelibolu - 1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale bağlantısını sağlayacak olan yaklaşık 100 kilometrelik kısmı için ihaleye çıkılacağını bildirdi. 1915 Çanakkale Boğaz Köprüsü’nü de içinde barındıran projenin Marmara Otoyol Ringi’nin son halkası olacağını belirten Arslan, şöyle konuştu: "Uluslararası ana ulaşım koridorlarının üzerinde yer alan Türkiye, bölgesel ve kıtalararası ticarette bir köprü konumunda. Ülkemizin bu konumunu kullanabilmesi amacıyla İstanbul - İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu ve Kınalı – Tekirdağ – Çanakkale – Balıkesir - Savaştepe Otoyolu projeleri ile Marmara Denizi'ni otoyollarla çeviriyoruz. Yaptığımız plana göre, Kınalı – Tekirdağ – Çanakkale – Balıkesir - Savaştepe Otoyolu, Kınalı tarafından TEM'e, Balıkesir'in batısından ise Gebze – Orhangazi - İzmir Otoyolu'na bağlanacak."

Yapımı 18 Mart 2017'de başlayacak

Arslan, Kınalı – Tekirdağ – Çanakkale – Balıkesir - Savaştepe Otoyolu'nun ilk etabı olan Malkara – Gelibolu - 1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale bağlantısını sağlayacak olan yaklaşık 100 kilometrelik kısmı için ihaleye çıkılacağını yineleyerek, şunları kaydetti: "Projenin en zorlu ayağı olan 1915 Çanakkale Köprüsü ile ilgili güzergahın üzerinde çalıştık ve bu çalışmaları da tamamladık. Köprü, Gelibolu ile Lapseki arasında yapılacak. 1915 Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün de dahil olduğu otoyolu, YİD modeliyle yapmak için Yüksek Planlama Kurulu kararı alındı. İhale çalışmalarına başladık ve bu ay sonuna kadar ihale ilanına çıkacağız. 2017 yılı Ocak ayında ise teklifleri alacağız. Otoyolun tamamının yapım süresini 5 yıl olarak planlıyoruz. Projenin kalbi olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yapımını da 18 Mart 2017'de başlatmayı hedefliyoruz."

Köprü geçiş ücreti açıklandı

Başbakan Binali Yıldırım yaptığı açıklamada Çanakkale 1915 Köprüsü'nün 2023'te tamamlanacağını ve Türk şirketlerin yanı sıra Japon, Koreli ve Çinli şirketlerin de yapım aşaması için talepte bulunduklarını ifade etti. Köprünün 18 Mart 2017'de temel atma töreninin gerçekleştirileceğini ifade eden Başbakan Yıldırım geçiş ücretinin de 15 Euro+KDV olacağını belirtti. Çanakkale 1915 Köprüsü'nün güzergahını yansıtan fotoğrafı gazetecilerle paylaşan Başbakan Yıldırım, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının çalışmaları tamamladığını, 26 Ekim tarihi itibarıyla ihale ilanına çıkılacağını bildirdi.

Türkiye'de inşa edilen asma köprülerin en uzunu

26 Ocak'a kadar tekliflerin alınacağını belirten Başbakan Binali Yıldırım, köprünün iki kulesi arasındaki açıklığın 2 bin 23 metre olacağını aktardı. 2 bin 23 metrenin önemli bir açıklık teşkil ettiğine işaret eden Başbakan Yıldırım, köprünün, Türkiye'de inşa edilen asma köprülerin en uzunu olacağını kaydetti.

Dünyada ayak açıklığı en uzun köprünün, Japonya'daki Akashi Köprüsü olduğunu ifade eden Yıldırım, Çanakkale 1915 Köprüsü'nün, Akashi Köprüsü'nden daha uzun olacağını vurguladı.

2023 yılında bitirilmesi hedefleniyor

Köprünün profil görüntüsünü de gazetecilerle paylaşan Başbakan Yıldırım, "Bir taraftan Gelibolu'da başlıyor, Lapseki'ye geçiyor. Lapseki'den sonra da yolun bir kolu Çanakkele'ye gidiyor, bir kolu da Çanakkale - İzmir yoluna, diğer tarafı da Bandırma üzerinden Bursa, Balıkesir, Manisa ve diğer illere gidiyor" dedi.

Projenin ihalesinin gerçekleşmesinin ardından, yapımına da kısa süre içinde başlanacağını belirten Yıldırım, "Hedefimiz, 2023 yılına kadar bitirmek. Yaklaşık 5 yıl öngörülüyor, yapım süresi. 18 Mart'ta da Çanakkale törenlerinde temel atmayı hedefliyoruz" ifadesini kullandı. Başbakan Yıldırım, köprüden geçiş süresinin, viyadük dahil 3 dakika olacağını bildirdi.

Japon yetkililer incelemelerde bulundu

Çanakkale'de, Lapseki'nin Şekerkaya mevkisi ile Gelibolu'nun Sütlüce mevkisi arasında yapılacak "Çanakkale 1915 Köprüsü" için, Japonya Ekonomi Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca görevlendirilen OCG Danışmanlık Kuruluşu yetkilileri, bölgede inceleme yaptı.

Gelibolu Ticaret ve Sanayi Odasını ziyaret eden heyet, Başkan İbrahim Özen ve yönetim kurulu üyeleriyle görüştü. Firma Yetkilisi Hironori Kuroki, 18 Mart 2017'de temelinin atılması planlanan köprü projesi ile ilgili bilgiler verdi.

Kuroki, 2014 yılında Japonya Başbakanı Shinzo Abe ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından Çanakkale Boğaz Köprüsü'nde Japonlar ile ortak çalışmalar yapılması konusunda mutabakat sağlandığını belirterek, bu kapsamda projenin çevresel etkilerini araştırmak amacıyla Gelibolu’ya geldiklerini anlattı.

Hironori Kuroki, dünyanın en uzun aralıklı köprüsünün halen Japonya'da bulunduğunu, Çanakkale'deki köprünün tamamlanmasıyla ülkelerindekinin yerini alacağını sözlerine ekledi.

Sondaj çalışmaları başladı

200 metre yarı çaplı sahada Fugro Scout gemisi sondaj çalışmalarına başlandı. T.C. Deniz Kuvvetleri Komutanlığı bünyesinde Seyir, Hidrografi, Oşinografi Dairesi Başkanlığı tarafından İstanbul Navtex İstasyonu’nca verilen bilgide, 11 Kasım 2016 tarihine kadar 40 20.72K, 026 37.65D VE 40 20.14K, 026 38.86D mevkilerinde merkez olmak üzere 200 metre yarı çapında deniz içerisinde sondaj çalışmaları yapılacak. Lapseki ilçesinin Şekerkaya mevkii açıklarında demirleyen gemi, burada çalışmalara başladı. 18 Mart 2017 tarihinde temeli atılacak olan köprü için teknik çalışmalar fasılasız sürüyor.

Açıklamalarda bulunan bir diğer isim ise Lapseki Belediye Başkanı Eyüp Yılmaz. Projenin adım adım ilerlediğini söyleyen Yılmaz, “En son ÇED raporları imzalandı. Bundan sonraki süreçte ihale sürecine geçiyoruz. 18 Mart 2017'de temelini atmış olacağız . Tabii de bu mega projenin bölgemize hem ekonomik hem de sosyal katkıları var. Bu proje Silivri'den başlayıp boğaz köprüsü ile beraber Savaştepe'ye kadar uzanan bir proje. Çanakkale boğaz köprüsü, Gelibolu Sütlüce - Lapseki Şekerkaya arasına yapılacak. 3 bin 862 metre boğazın mesafesi var. Ama köprü asması 2 bin 23 metre olacak. Bu süreçte yapılan birçok iş var. Sondaj çalışmaları devam ediyor.

6.3 milyar metrekare kamulaştırma

Yeni otoyol güzergahının sağında ve solundaki 100’er metrelik alan, koruma bandına alınıp kamulaştırılacak. Askıya çıkan projenin tanıtım dosyasındaki bilgilere göre, 4 milyar 518 milyon metrekarelik tarım alanı, bir milyar 762 milyon metrekarelik ormanlık/çalı/otsu bitki alanı ve 91 milyon metrekarelik mera alanı kamulaştırılacak. Otoyol projesinin geçtiği güzergahlarda gelir artışı sağlayacağı vurgulanan raporun şu kısmı dikkat çekici: “Bununla birlikte kamulaştırma işlemleri, arazisi kamulaştırılan hak sahiplerinin geçim kaynaklarında değişikliğe, gelir kaynağında kayıplara sebep olabilecek. Dolayısıyla hak sahipleri farklı geçim kaynakları, iş olanaklarına yönlendirilecek.

DEİK Kamu Özel Sektör İşbirliği Zirvesi'nde konuştu

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu’nun (DEİK) düzenlediği 2. İstanbul Kamu-Özel Sektör İşbirliği Zirvesi’ne katıldı. Zirveye Bakan Arslan’ın yanı sıra DEİK Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Cihad Vardan, Ekonomi Bakan Yardımcısı Fatih Metin, kamu ve özel sektör yetkilileri ile davetliler katıldı. Zirvede bir konuşma yapan Bakan Ahmet Arslan, İstanbul’un ve İstanbullunun yaşamını kolaylaştırmak, özellikle tarihi yarımadayı korumak ve üzerindeki olumsuz etkileri azaltmak adına Yenikapı’dan denizin altına giren ve Anadolu’dan Avrasya Tünelini başlattıklarını ifade etti. Bakan Arslan, “Avrasya Tüneli bedel olarak çok yüksek olmayabilir artık 1 milyar 275 milyon dolarlık proje küçük geliyor. O kadar büyük projelerle ilgilendik ki artık ortak ölçekli başka ülkeler için büyük olan rakamlar bize küçük geliyor. Özellikle söylüyorum, tarihi yarımada sadece bizim için değil dünya için önemlidir. Tarihi yarımada üzerindeki araçlardan kaynaklanan özellikle sera gazı, karbondioksit gibi olumsuz etkiyi azaltmak adına bu proje çok önemlidir. Denizin 106 metre altından geçmesiyle de dünyanın bir ilki olacak ve bu sene 20 Aralıkta hizmete sokmuş olacağız” dedi.

“1915 Çanakkale Köprüsü’ne olağanüstü bir ilgi var”

Ana koridorun tamamlayıcısı olarak kamu kaynağı ve kamu-özel işbirliğiyle yapacakları olduğunu belirten Bakan Arslan, “Yakın zamanda Çanakkale’de yine Avrupa ile Asya’yı birbirine bağlayacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nü yapacağız ki ihale sürecini başlattık. 26 Ocak’ta inşallah tekliflerini alacağız. Teknik olarak yeterli bulduğumuz firmaların sürelerini açıp yarıştıracağız. Dokümanları satmaya başladık, olağanüstü bir ilgi var. Dünyanın her yerinden bu işleri yapan büyük yükleniciler, hepsi bu işi yapmak istiyor. Bununla yetinmiyoruz. Ülkemizin Başkenti Ankara’yı Akdeniz’e bağlayacak koridorun Ankara - Niğde otoyol projesini de kamu - özel işbirliğiyle yapmak üzere bugünlerde ihaleye çıkacağız. İzmir’den ülkemizin Ege’sini İç Anadolu’ya doğru ve Orta Akdeniz’e bağlayacak olan İzmir - Aydın otoyolunun devamı olan Aydın - Denizli’yi de yakında çıkacağız. İzmir’i kuzeye doğru, ülkemizin yapmakta olduğu en büyük limana doğru otoyolla bağlamak için İzmir – Nemrut - Aliağa’yı da yakında çıkıyoruz. Ankara’yı ülkemizin doğusuna doğru otoyollarla bağlamak ve koridoru uzatmak üzere Ankara - Delice otoyolunu da çıkacağız” ifadelerini kullandı.

“Çin’den Avrupa’ya çok önemli bir koridor haline geleceğiz”

Marmaray’ın tek başına anlamlı olmadığını söyleyen Bakan Arslan, “Doğu - Batı koridoru, Bakü – Tiflis - Kars ile birlikte özellikle Asya’dan Avrupa’ya orta koridorun tamamlayıcı olması hasebiyle anlamlıydı. İşte Marmaray ile Çin’den çıkan bir yükün kesintisiz olarak Londra’ya kadar gidebilmesini sağlayan ülkemizin 2 prestij projesidir. Bunlarla yetinmiyoruz, çünkü Marmaray ağırlıkla şehir içi taşımacılığa hizmet verecek. Sadece gece saatlerinde yük taşımacılığına hizmet verecek. Böyle bir coğrafyadan bahsediyorsak, bu coğrafyaya bu kadar yükü getireceğiz diyorsak, bununla yetinmememiz gerektiğini biliyorduk. O yüzden Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü’nün üzerinde aynı zamanda raylı sistem de planladık ki YSS, 59 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş köprüsüdür. Oranın üzerindeki raylı sistemi de Akyazı’dan Halkalı’ya kadar bağlayarak biz Doğu - Batı koridorunu raylı sistemle ikinci bir koridora kavuşturmuş olacağız. Bakü – Tiflis - Kars ile birlikte Çin’den Avrupa’ya yük hareketinde çok önemli bir koridor haline geleceğiz. Orta koridoru canlandıracağız” şeklinde konuştu.

“Her 2 projede 400 bin ağaca karşılık 5 milyon ağaç diktik”

“Bütün bu büyük projeleri yaparken zaman zaman çevreci geçinenler bizi eleştirdi” diyen Bakan Arslan, “Avrasya projesinin ortaya konulma sebebinin 1’inci maddesi çevreciliktir. Tarihi yarımadanın çevresini korumaktır. Yine İstanbul’da 3. Havalimanını yapıyoruz ve YSS Köprüsü’nü yaptık. Her 2 proje de kesmek ya da yer değiştirmek zorunda kaldığımız ağaç sayısı 380 bin, diyelim ki 400 bindir. 400 bin ağacını bir kısmını kesmek veya yer değiştirmek zorunda kalmışız. Bunu biz değil uzmanı olan Orman Genel Müdürlüğü marifetiyle yapılıyor. Şu ağaçlar kesilebilir, şunlar yer değiştirilip yaşatılabilir diyorlar. Bunun da gereğini yapıyorlar, 400 bin ağaç çok önemlidir. Ancak 400 bin ağaca karşılık diktiğimiz ağaç, bugüne kadar her 2 projede yaklaşık 5 milyondur. 2 projede toplam 9 milyonun üzerinde ağaç dikeceğiz. Yaklaşık 20 kat ağaç dikeceğiz. Uzmanlar hesap makinelerini çıkartıp bize, ‘Hayır yanlış hesapladınız, 20 katı değil 24 veya 25 kat’ desinler. Bütün projelerde çevre hassasiyetini çok üst düzeyde tutuyoruz. Bütün bunları bir tarafa bırakın, yol ve araç kalitesi düşükken, dur-kalklarla ilerliyorken, zaman ve yakıt kaybı, oluşturduğumuz sera gazı, karbondioksit emisyonunu düşünürseniz, bölünmüş yollarla modern havalimanlarıyla, Yüksek Hızlı Trenlerle (YHT), modern deniz yoluyla yaptığınız tasarruflar çevreciliğin ta kendisidir. İnsanımızın hayatını kolaylaştırıyoruz, çevreye olan bu ulaştırma türlerinin olumsuz etkisini azaltıyorsunuz, işte size çevrecilik bu olsa gerek” diye konuştu. Bakan Arslan’a konuşmasının ardından DEİK Başkanı Vardan tarafından plaket takdim edildi. Ardından Bakan Arslan zirveye katılanlarla hatıra fotoğrafı çekildi.

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER