Caterpillar, yeni Cat C13D motor platformunu temel alan gelişmiş bir hibrit hidrojen çözümünü göstermeyi amaçlayan üç yıllık programının başladığını duyurdu.
Caterpillar, 2024’ün ilk çeyreğinde başlaması planlanan otoyol dışı uygulamalar için geçici özellikli bir sistem geliştirecek. Proje, kontrol sistemlerinin, elektrikli hibrit bileşenlerin, hidrojen yakıtlı motorların ile geleneksel dizel motorların güç yoğunluğunu ve geçici performansını karşılamasına veya aşmasına nasıl yardımcı olabileceğini gösterecek. Caterpillar, projede ana yüklenici olarak görev yapacak olup, motor araştırma ve geliştirmesinin yanı sıra sistem entegrasyonunu da sağlayacak. Proje ilerledikçe uzmanlığı sağlamak üzere diğer endüstri ve akademik iş birlikçiler programa dahil edilecek. Girişim; Caterpillar’ın Chillicothe, Illinois, San Antonio ve Teksas’ta ki tesislerinde gerçekleştirilecek. Proje, Enerji Verimliliği ve Yenilenebilir Enerji Ofisi aracılığıyla ABD Enerji Bakanlığı Araç Teknolojisi Ofisi tarafından desteklenmekte olup kısmen finanse ediliyor. Bu, 18 eyalette ve Washington DC’deki ulaştırma sektöründe sera gazı emisyonlarının azaltılmasında kritik öneme sahip çeşitli alanlarda araştırma, geliştirme, gösterim ve uygulamayı ilerletmek için fon alan 45 projeden birisini kapsıyor.
“Geleceğin platformu olarak hizmet verecek şekilde C13D motoruna esneklik kazandırdık”
Caterpillar Endüstriyel Güç Sistemleri Kıdemli Başkan Yardımcısı Steve Ferguson açıklamalarında; “Her otoyol dışı uygulamanın kendine özgü görev döngüleri, yaşam döngüsü talepleri ve performans beklentileri vardır ve bu karmaşıklık, enerji dönüşümü için çok çeşitli güç çözümlerinin geliştirilmesine yön vermektedir. Tek boyut herkese uymadığı için geleceğin platformu olarak hizmet verecek şekilde C13D motoruna esneklik kazandırdık” dedi. Hidrojen hibrit tanıtım projesi, yeni 13 litrelik Cat C13D motor platformunun yakıt esnekliğinden yararlanacak. İlk olarak bu yıl Mart ayında Las Vegas’ta düzenlenen Conexpo/CON AGG ticaret fuarında gösterilen C13D’nin dizel çeşitleri, 3.200 Nm’ye kadar maksimum torkla 340 ile 515 kW arasında güç çıkışı sağlıyor. Bu, aynı sınıftaki önceki nesil Cat dizel motorlara göre güçte yüzde 20, torkta ise yüzde 25 artış anlamına geliyor. Sıralı altı silindirli C13D, yüzde 100 HVO, B100 damıtılmış biyodizel ve B100 standart biyodizel dahil olmak üzere yenilenebilir sıvı yakıtlarını destekliyor. Motor, hidrojen kullanımının yanı sıra gelecekte kıvılcımla ateşlenen doğalgazın yakıt olarak kullanılmasını destekleyecek şekilde geliştirildi. C13D, 2025 yılında OEM pilotlarının kullanımına sunulacak ve üretimi 2026’da başlayacaktır. Motor, tarım traktörleri, biçerdöverler, kendinden tahrikli püskürtücüler ve ağaç öğütücülerin yanı sıra kaya kırıcılar, elekler de dahil olmak üzere çeşitli otoyol dışı uygulamalarda kullanılabiliyor. Ayrıca malzeme taşıma ekipmanlarında ve büyük endüstriyel pompalarda da tercih ediliyor.