İş makineleri sektörüne yönelik Dijital İş Makinesi Saha Yönetimi (DİMSAY) yazılımını geliştiren Envepo, şantiye alanlarında iş makinelerinin doğru bir şekilde yönetilmesini ve sahadan gelen tüm verilerin depolanarak analiz edilmesini sağlıyor. DİMSAY ile iş makinelerine dijital bir kimlik kazandıran şirket, makine sahiplerinin maliyetleri azaltıp, verimliliği üst düzeye çıkarıyor.
Milenyum çağı ile inanılmaz bir ivme kazanan dijitalleşme, tüm insanlığın hayatını kolaylaştırdı. Gelişen teknoloji ile dijitalleşen tüm veriler daha kolay erişilir, yorumlanabilir ve paylaşılır oldu. Bankacılık, lojistik, inşaat ve sağlık olmak üzere hayatın her alanında etkisini artıran dijitalleşme, son yıllarda iş makinesi sektöründe de görülmeye başladı ve araç takip sistemi ürünleri üzerine yoğunlaşan Envepo Yazılım tarafından DİMSAY geliştirildi. Makina Market olarak Envepo Yazılım Bilgi Teknolojileri Müdürü Olcay Sonat bir araya gelerek, iş makinesi operasyon süreçlerinin hızlı olarak doğru bir şekilde yönetilmesi ve sahadan gelen verilerin depolanarak geçmişe dönük analizler sunan DİMSAY’ı ele aldık.
Öncelikle Envepo’yu tanıyabilir miyiz?
Envepo, 10 yılı aşkın bir tecrübe sonucunda temelleri GPS Takip sistemi ürünleri üzerine kurulan bir firmadır. Saha operasyonunda oluşan eksiklikler, işletmelerin lojistik operasyonlarında oluşan problemlerin çözülmesi için geliştirilen Araç Takip Sistemi ürünleri firmamızın temellerini oluşturmaktadır. Big Data yönetimi ve İOT cihazları ile entegre çözümler sunmamız müşterilere avantaj sağlamaktadır. Envepo, bilgi birikimini SAAS ve özel yazılım çözümleri ile sahada bulunan makine ve ekip koordinasyonlarını sağlayan, yazılımları üreten ve müşterilerinden gelen ihtiyaçları belirleyerek İOT Teknolojik ürünleri entegre ederek, inovatif çözümler sunmaktadır. Envepo, Çanakkale Teknopark yerleşkesinde devlet destekli olarak yazılım ürünleri geliştirmek, İstanbul Ataşehir’de de pazarlama ve destek hizmetlerini sağlamak amacıyla iki farklı lokasyonda faaliyet göstermektedir.
Envepo Yazılım’ın faaliyet alanları nelerdir? Çalışmalarınızdan detaylıca bahseder misiniz?
Müşteri odaklı ürünler geliştirerek işletmelerin operasyon, üretim ve tedarik süreçlerinde geliştirdiği Bulut tabanlı yazılımlar ile akılcı çözümler sunmaktadır. Faaliyet alanı olarak İOT ürünleri ile entegre ürünler geliştirme konusunda tecrübeli ve müşteri problemlerini çözme noktasında yeteneklidir. İOT ürünleri ile entegre olarak özel yazılım çözümlerinin avantajlarını da müşterilerine katma değerli ürünler olarak sunabilmektedir. Ayrıca firmamız kendi geliştirdiği ürünler ile farklı sektörde bulunan kullanıcılar için yazılım çözümleri sunmaktadır. Bunlar arasında;
GPS Araç Takip Sistemleri (Turuncu Araç Takip)
Araçların gün içinde yaptığı tüm aktivitelerin kayıt altına alındığı bir platform. Kontak, hız, günlük kilometre ve tüm süreçler kayıt altına alınmaktadır.
Araç Kiralama Yazılımı (Ecarsis)
Araç kiralama firmalarının operasyon süreçlerinde ihtiyaç duyduğu tüm istasyonlar bulunmaktadır. Sözleşmeler, faturalar, muhasebe kayıtları.
Saha Ekip Yönetimi (Ekip.io)
Saha ekiplerinin iş süreçlerinin yönetildiği bir yazılım. Görev tamamlama, Konum bilgisi, Ziyaret, teknik servis ve tüm saha aksiyonları kontrol edilmektedir.
İş Makinesi Saha Yönetimi (Dimsay)
İş makinelerinin sahada yaptığı tüm operasyon süreçleri kayıt altına alınmaktadır. Arıza bildirimleri, makine çalışma saatleri, operatör bilgisi, yakıt veren personel bilgisi gibi birçok saha verisi Dimsay üzerinden yönetilebilmektedir.
Envepo olarak iş makinesi sektörüne adım atarak yeni bir yazılım gerçekleştirdiniz. İş makinesi sektörüne giriş fikri nasıl ortaya çıktı?
Aslında o kısım çok enteresan oldu. Araç takip sistemleri olarak şantiyeye ilk girdiğimizde iş makinelerinin takibini gerçekleştiririz diyorduk. Fakat zamanla operasyonun yapısını incelediğimizde makine çalışma sürelerinin düzenli kaydının tutulamaması, checklistlerin kağıtlara manuel olarak kayıt altına alınması, arızalanan iş makinesinin uzun zaman çalışmaması, yakıt tüketimlerinin kontrol edilememesi ve olaylara sonuç odaklı bakılamaması gibi eksikleri gördük. Ekibimiz ile beraber bu sektör için oluşturduğumuz DİMSAY fikrini çıkardık. Şu anda tüm süreçler de dijital ortama geçtik. Maliyetlerin azaldığını, verimliliğin üst düzeye çıktığını görmek bizleri mutlu ediyor. Tabi ki bu süreçlerde GPS Takip ürünleri ile farklı sektörlerin ihtiyaçlarını belirlememiz de büyük etken oldu.
İş makinelerinin arıza yönetimlerinin etkili ve sonuç odaklı yönetilmesi ve süreçlerin dijital ortamda depolanarak analiz edilmesini sağlayan iş makinesi yönetim yazılımı DİMSAY’ı geliştirdiniz. DİMSAY sistemi nedir? Ne işe yarar? Bize DİMSAY’ı detaylıca anlatır mısınız?
DİMSAY, iş makinesi operasyon süreçlerinin hızlı olarak doğru bir şekilde yönetilmesi, sahadan gelen verilerin depolanarak geçmişe dönük analizler yapılırken gelecek içinde işletmelere öngörüler sunan bir yazılımdır.
İş Makinesi Dijital Kimlik
DİMSAY ile saha operasyonunun tamamını dijital bir yapıda yönetebilirsiniz. Her makine, takip cihazı veya QRKOD etiketleri ile bir kimliğe kavuşur. Tüm operasyon bu kimlik kartı ile takip ve analiz edilir. Tüm işlemler operatörler, teknik ekip ve yakıt veren personeller tarafından anlık olarak merkeze resimler, açıklamalar ve acil durumları ile iletilir.
Saha Verilerinin Toplanması Analiz Edilmesi
Şantiye alanlarında 7/24 yoğunluğun olduğu çalışma ortamlarıdır. Çoğu firma çift vardiya ile projeleri teslim etmek için zamanla yarışır. DİMSAY bu değerli zamanın çok daha verimli kullanılabilmesi için sahada anlık olarak verileri alır. Operatörler üzerinden gelen iş makinesi durum bilgileri sürecin hızlı ve koordinasyonlu işletilmesine büyük katkı sağlar. Ayrıca alınan tüm veriler dijital ortamda depolandığı için geçmişe dönük olarak analiz yapabileceğiniz gibi gelecek içinde öngörülerde bulunmanıza imkan verir. DİMSAY ile Makine Dijital Kimlik Bilgisi üzerinden birçok veriye ulaşabilirsiniz. Kısaca başlıklar halinde özetleyecek olursak; operatör bilgileri, operatörün ay içinde toplam çalışma saati, operatörün makine bazlı çalışma saati, hangi makinede arıza bildiriminde bulunduğu, hangi lokasyonda çalışma yaptığı, hangi makinede kaç saat çalıştığı, makine bilgileri, makine konum bilgileri, Canbus Entegresi ile birçok dijital bilgi (Yakıt tüketimi, Çalışma süreleri, Hidrolik Basınçları vb.), çalışma süresi, arızalı bekleme süresi, parça değişim tarihleri, makine üzerindeki parçanın kalan kullanım saati, makinenin ne kadar yakıt aldığı, yakıtı makineye kimin teslim ettiği, yakıtı kimin teslim aldığı, iki tarih arası yakıt tüketimi, planlı bakım zamanları (250 saat, 500 saat) bildirimleri, teknik birimler, ay içinde gelen arıza sayısı, arızaya müdahale zamanı, makine üzerinde değişen parçanın hangi personel tarafından işlem yapıldığı, yakıt veren personelin hangi makineye ne zaman yakıt verdiği ve verilen yakıtın miktarları analiz ediliyor. Kısaca DİMSAY ile farklı lokasyonlarda olan şantiye alanları izlenebilir, analiz edilebilir ve operasyon süreçleri çok daha hızlı ve basit bir şekilde yönetilebilmektedir.
DİMSAY programı nasıl çalışıyor?
Dimsay Bulut tabanlı olan bir yazılımdır. Saha Operasyon süreçlerinin izlenebilmesi Yazılım + Makinelerin Dijital Kimliği (GPS Takip Cihazları veya QRKOD) gerekliliği vardır.
Dijital Kimlik
DİMSAY’da ilk aksiyonumuz iş makinelerin dijital bir kimliğe sahip olmasıdır. Bu tüm sürecin izlenebilmesi için gerekli olan ilk adımdır. Bu adımda kimlikler GPS Takip cihazları ile veya QRKOD olarak tanımlanmaktadır.
GPS Takip Cihazları
Bu kısımda firmaların tercihine bırakıyoruz. Eğer firma iş makinelerinin konumunu görmek ve kontak durumlarını Canbus üzerinden araç parametre bilgilerine ulaşmak istiyorsa GPS Takip cihazlarını kullanması gerekli oluyor. Firmanın GPS takip cihazı varsa APİ ile entegrasyonlar sağlayarak konum bilgilerini ekranlara yansıtabiliyoruz.
QRKOD Entegrasyonu
Bazı firmalar GPS cihazları ile entegre çalışmasını istemiyorlar. Bu maliyet açısından veya farklı nedenler ile karşımıza çıkıyor. Bu durumda her makine için benzersiz bir dijital kod oluşturuyoruz. Tabi ki bu kod üzerinden konum bilgisi, kontak bilgisi, motor parametre bilgileri alınamıyor. Bu kısımda operatörlerin verdiği bilgileri sisteme anlık olarak iletiyoruz.
Yazılım Ekranları (WEB | MOBİL)
Yazılım kısmı iki aşama üzerinden kurgulanıyor. Birinci aşamada operasyon merkezince kullanılacak olan Web alanları ikinci kısımda mobil uygulama üzerinden sahada bulunan ekiplerin kullanacakları arayüzler mobil kısmında müşteri talebi doğrultusunda farklı ekranlarda eklenebiliyor. Standart olarak operatör ekranı, teknik servis ekranı ve yakıt dolumu yapan personel ekranı bulunmaktadır. İhtiyaç halinde farklı ekranlar ile operasyon sürecine iş güvenliği birimleri gibi birçok departman eklenebilmektedir.
WEB Ekranları
Sahadan gelen verilerin analiz edilip raporla bildiği ekranlardır. Operatörlerden gelen arıza, makine saatleri, görsel resimler, açıklamalar, arıza durumları ayrıca teknik ekiplerden gelen değişen parçalar, görseller yakıt veren personellerden gelen yakıt miktarları, zamanlar ve ayrıca GPS takip cihazları üzerinden gelen konum ve motor parametre bilgileri web Ekranlarına anlık olarak iletilmektedir. Gelen değerli veriler ekranlarda istasyonlara bölümlenir. Arıza havuzu, araç bakım süreçleri, cheklist bilgileri vb. tüm veriler operasyon birimlerince takip edilir. Gelen bu verilere göre operasyon birimleri süreçleri yönetir ve organizasyonu sağlar. Örnek gelen arızaları şantiye bazlı görebilir, arıza statülerini değiştirebilir (parça bekliyor, çalışmaya engel arıza, teknik servis müdahale ediyor) bakım periyotlarına göre ilgili bakım ekiplerine bildirimde bulunabilir. Bunun yanı sıra DİMSAY üzerinden tüm personele eğitim ve bildirimler sunulabilir. Mobil uygulama üzerinden departman veya personel seçerek eğitim videoları, duyurular yönetilebilir.
Mobil Ekranlar
Mobil ekranlar sahada alınan verilerin ilk kaynaklarıdır. Sahada bulunan personel gün içinde yaptığı aktiviteler arasında oluşan arıza süreçlerini, bakım zamanlarını, motor çalışma saatleri, yakıt bilgileri, teknik ekibin arıza bilgileri vb. birçok veri bilgisi saha ekiplerden alınmaktadır. Saha operasyonunda mobil uygulamayı operatörler, teknik ekipler ve yakıt veren personeller tarafından kullanılmaktadır. Operatörler; makine çalışma saatleri, cheklist, arıza durumu, arıza önceliği, görsel materyaller ve açıklamalar ile anlık olarak arıza bilgisi ve makine güncel bilgilerini merkeze iletirler.
Teknik personel; merkez üzerinden açılan arıza kayıtlarının incelenebildiği ekranları vardır. Arızanın türü, arıza tarihi, görsel resimler ve lokasyon bilgilerine bu alandan ulaşır. Arıza ile ilgili işlemi yaptıktan sonra görevi kapatır.
Yakıt veren personel; Sahada bulunan makinelerin yakıt ikmallerinin yapıldığı ekran üzerinden giriş yapar. Araç kimliğini okutarak yakıtı araca verir ve tüm veri bilgileri merkeze aktarılır.
Program nasıl çalışır?
DİMSAY, mobil ve web platformaları üzerinden çalışmaktadır. Yazılım tamamı ile özelleştirilebilir bir yapıya sahip olup Müşteri ihtiyaçlarına göre şekillendirilebilmektedir.
WEB KISMI
Web kısmında öncelikle kullanıcıların yetkilendirme, makine isimleri, şantiye isimleri, cheklist içerikleri, bakım zamanları gibi birçok parametre bilgisi operasyon birimlerince tanımlanmaktadır.
(Mobil) Operatörler; Operatör, uygulama üzerinden sisteme giriş yaparak kullanacağı makinin QRKOD veya GPS takip cihazı ile eşleşme yapar. Eşleşme sonrasında ilgili makine için gelen cheklist ekranını onaylar ve ardından aracın çalışma saatini mobil uygulama üzerinden giriş yapar.
Mobil; Operatör sürüş esnasında oluşacak arıza veya makinenin farklı nedenler ile durması durumunda mobil uygulama üzerinden arıza bildir ekranında; arıza türü, aciliyet durumu, açıklama ve görsel materyaller ile arızayı merkezi operasyon birimine iletir.
(Mobil) Saha Yardımcı Personel; Saha ekipleri makineler verdiği yakıt miktarları ve zamanları merkezi operasyon birimine anlık olarak iletilir.
(Web) Merkezi Operasyon Birimi; Operatörler ve saha ekiplerinden gelen arızalar merkezi operasyon ekranlarına anlık olarak iletilir. Arıza ile ilgili lokasyon, makine ismi, operatör ismi, arıza türü, zaman vb. birçok veri bilgisi arıza havuzu ekranına görev olarak eklenir.
(Mobil) Saha Teknik Arıza Ekibi; Merkezi birimler üzerinden gelen görev planlamaları mobil uygulama üzerinden bildirim olarak iletilir. Teknik ekip görev detaylarına göre iş planlamasını yaparak görevi tamamlar.
(Web) Merkezi Operasyon Birimi; Saha teknik arıza ekibinden gelen görev tamamlama bilgileri sisteme dahil edilerek Görev tamamlanır.
DİMSAY’ı kullanan işletmeler, tam olarak neleri kayıt altında tutabilecekler?
DİMSAY üzerinden firmalar öncelikli olarak saha operasyonun da gerçekleşen tüm aksiyonları kayıt altına alırlar. Makine arıza bilgileri, parça değişim tarihleri, parça değişime kalan tarihler, şantiye bazlı arıza oranları, operatör bazlı arıza bilgileri vb. birçok veri bilgisi kayıt altına alınır.
Bu sistemin iş makineleri sektörüne sağlayacağı faydalar nelerdir?
DİMSAY, iş makinesi sektöründe dijitalleşmenin öncüsü olan bir platformdur. DİMSAY ile işletmelere analiz edilebilir veriler sunabiliyoruz. Saha operasyonu, maliyeti yüksek olan bir sektördür. Makine parça maliyetler, saha ekip maliyetleri gibi birçok giderlerin kontrolü ve analizi DİMSAY ile gerçekleştirilir. Sektörde bulunan firmalar için öngörüler sunabiliyoruz. Bir şantiye alanında geçmiş verileri analiz ederek parça değişimi olacak iş makineleri belirliyor ve ilgili şantiyeye hangi parça ne zaman gönderilmesi ve makinede ne zaman değişmesi gerekli olduğunu bildiriyoruz. Kısaca DİMSAY saha organizasyonunda mobil uygulamalar üzerinden değerli birçok veri bilgisini dijitalleştirerek işletmelere zaman ve operasyon süreçlerinde daha güçlü İş süreçleri oluşturuyor.
DİMSAY sistemi ile bir takım veriler toplanıyor. Bu verilerin güvenliği nasıl sağlanıyor?
KVKK Yönetmeliklerine uygun olan veriler depolanmaktadır. Mobil ve web uygulamalarında kullanıcılar kayıt olurken bu alanları onaylarlar. Ayrıca sunucularımız Türkiye içinde olup birden fazla sunucu üzerinden veriler depolanmaktadır. Talep edilmesi durumunda müşteriler ile yapılan sözleşmelerde müşteri kendi sunucularında kendi verilerini saklayabilmektedir.