KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (KGM), 2020 YILINDA ÖNEMLİ PROJELERE İMZA ATTI. BAŞTA NİĞDE-ANKARA VE MENEMEN-ÇANDARLI OTOYOL PROJELERİ İLE KÖMÜRHAN VE BEĞENDİK KÖPRÜSÜ PROJELERİNİ BAŞARI İLE TAMAMLAYAN KGM’NİN 2020 YILI ARALIK AYI İTİBARIYLA TOPLAM BEDELİ 311,5 MİLYAR TL OLAN 1.259 ADET PROJESİ BULUNUYOR. 2020 ÖZELİNDE YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALARIN PANDEMİ KURALLARINA UYGUN YÜRÜTÜLDÜĞÜNÜ BELİRTEN KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRÜ ABDÜLKADİR URALOĞLU, KGM’NİN 2020 YILINDA GERÇEKLEŞTİRDİĞİ PROJELERİ VE ÇALIŞMALARI YOL TEKNOLOJİLERİ DERGİSİ’NE ANLATTI.
Küresel ekonomik rekabetin sonuçlarından biri olarak, uzakların artık çok daha yakın olduğu bir dünyada söz sahibi olabilmek için ülkeler, altyapı hizmetlerini seferber ederek, insanların ve tüm ekonomik faaliyetlerin hizmetine sunuyor. İki binli yıllardaki gelişim çizgisi ile önemli bir ivme yakalayan Türkiye, gelişimin en önemli etmenlerinden biri ulaştırma sektörü ve ulaştırmanın ana bileşeni olan karayolu oluşturuyor. Bu bağlamda 1950’den bu yana yaklaşık 70 yıldır Türkiye’nin ticari, turistik, tarımsal, kültürel faaliyetler başta olmak üzere katma değer üreten tüm sektörlerin sürdürülebilir olması ve kalkınma hedefleri doğrultusunda geliştirilmesi için gerekli olan karayolu yatırımlarını hayata geçiren Karayolları Genel Müdürlüğü, 2020 yılında başta Ankara-Niğde Otoyol Projesi, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu Projesi, Beğendik ve Kömürhan Köprüsü gibi bir çok önemli proje tamamlanarak hizmete sunuldu. 68 bin 654 km’lik karayolu ağının sorumluluğunu üstlenen Karayolları Genel Müdürlüğü, bu gerçeklerden hareketle yolların geometrik standardını yükseltiyor, güvenli ve konforlu bir ulaşım ağı tesis ederek, Türkiye’nin refaha giden yolunu açıyor.
Karayolu ulaşımı yatırımlarında çalışmalar yürüten, iş yapan, yaptıran ve denetleyen güçlü bir mekanizmaya sahip Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yatırım programında 2020 yılı aralık ayı itibarıyla proje bedeli 311,5 Milyar TL olan 1.259 adet proje bulunuyor. Söz konusu projelere bugüne kadar 165,4 Milyar TL harcandığını ifade eden Karayolları Genel Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, kalan proje tutarı 146,1 Milyar TL olduğunu ve son beş yılda karayolu yatırım çalışmaları için 2020 yılı fiyatlarıyla yıllık ortalama 33 Milyar 163 Milyon 759 Bin TL harcama yapıldığını belirtti. 2020 özelinde yürütülen çalışmaları pandemi kurallarına uygun yürüttüklerinin altını çizen Uraloğlu, “Geçtiğimiz yıl bazında değerlendirirsek; dünyayı etkisi altına alan pandemi şartlarında, çalışma sahalarımızda tüm tedbirleri alarak karayolu yatırımlarımızı ara vermeden gerçekleştirdik” dedi. 2020 yılında 463 km’si otoyol, 551 km’si Devlet ve İl Yolu olmak üzere toplam 1.014 km bölünmüş yol yapımı gerçekleştirdiklerini vurgulayan Uraloğlu, “Ayrıca 588 km tek platformlu yolun onarım ve yenilemesini, 1.756 km’lik yolun bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplamalı yol yapımı ve onarımını, ile 75,5 km’lik 45 adet tünel ve 42,9 km’lik 352 adet köprünün inşasını tamamladık” şeklinde ifade etti.
MENEMEN-ALİAĞA ÇANDARLI OTOYOLU PROJESİ
Yıl içerisinde hizmete sunulan bazı önemli yatırımlara değinen Abdülkadir Uraloğlu, ”İzmir’in sınai ve ticari açıdan ulaşım ihtiyacını rahatlatan 56 km’si otoyol, 40 km’si bağlantı yolu olmak üzere toplam 96 km uzunluğundaki Menemen-Aliağa Çandarlı Otoyolu geçtiğimiz yılın başında vatandaşımızın hizmetine açıldı. Projeyle ülkemizin en büyük limanlarından biri olması planlanan Çandarlı Limanı’nın otoyol ağına entegrasyonunu sağladık” şeklinde konuştu.
ANKARA-NİĞDE OTOYOLU
Türkiye’nin en önemli yol projelerinden biri olan Ankara-Niğde Otoyol projesi hakkında da bilgi veren Uraloğlu, “275 km otoyol, 55 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 330 km uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu ile Edirne’den başlayarak İstanbul ve Ankara üzerinden Güneydoğu’ya kadar uzanan kesintisiz otoyol ulaşımını tesis ettik” dedi.
KUZEY MARMARA OTOYOLU
İstanbul’un trafik yükünü önemli ölçüde rahatlatan Kuzey Marmara Otoyolu’nu 2016 yılından itibaren kesim kesim trafiğe açarak 389,3 km’sini tamamladıklarını ifade eden Uraloğlu, “Otoyolun 7. Kesiminin kalan 9,1 km’sini de bu yıl içerisinde hizmete açmayı hedefliyoruz. Ayrıca, projenin 8. Kesimini oluşturan 45 km’lik Nakkaş-Başakşehir arasını ihale ederek sözleşme aşamasına geldik” şeklinde bilgi verdi.
TÜRKİYE’NİN EN YÜKSEK KÖPRÜSÜ: BEĞENDİK KÖPRÜSÜ
165 metre ile Türkiye’nin en yüksek köprüsü unvanına sahip Beğendik (Botan) Köprüsü ve yollarını Siirt’te açtıklarını vurgulayan Uraloğlu, Türkiye’nin Edebiyat Yolu’ olan 64,1 km’lik, 11 tünelli Kahramanmaraş-Göksun Yolu ile bu kesimdeki yolculuk süresini yarıya indirdik. Amasya Çevre Yolu’nu, Konya Çevre Yolu’nun 1. Etabını, Gölbaşı Şehir Geçişi’ni, Cudi Dağı Tünelleri ve Viyadüğü’nü, Akhisar Çevre Yolu’nu, Karakurt-Horasan Yolu’nu ve Hayrabolu-Tekirdağ Yolu gibi nice projeyi başarıyla tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduk. Ayrıca, Aydın-Denizli Otoyolu gibi büyük bir yatırımın temelini attık” dedi.
KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ PROJESİ
Bir diğer önemli ulaşım yatırımlarından olan Kömürhan Köprüsü ve Otoyolları Projesi hakkında bilgi veren Abdülkadir Uraloğlu, “Ters-Y tipi kule olarak tasarlanan 168,5 m’lik tek pilon ve 380 m’lik orta açıklığı ile Dünya literatüründe 4. sırada yer alan 660 m’lik Kömürhan Köprüsü’nü açarak başladığımız 2021 yılının ilk 40 gününde Diyarbakır Devegeçidi Köprüsü, Yenikent-Temelli Yolu, Adıyaman Altınşehir Köprülü Kavşağı ve Tohma (Şehit Gaffari Güneş) Köprüsü gibi önemli yatırımları ülkemizin hizmetine sunduk” şeklinde konuştu.
1915ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ PROJESİ
Türkiye’nin mega projeleri arasında yer alan 1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Projesi’nin geldiği son aşamasıyla ilgili de açıklamalarda bulunan Uraloğlu, “101 km’lik Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun yapım çalışmalarında, kulelerin ardından kedi yolu imalatlarını da tamamlayarak ana kablo montajına başladık. 1915 Çanakkale Köprüsü, 2023 m ile Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü olacak. Köprüyü ve otoyolu 18 Mart 2022’de hizmete sunmayı hedefliyoruz” dedi.
ZİGANA TÜNELİ
14,5 km’lik çift tüpten oluşan Zigana Tüneli’nde çalışmaların devam ettiğini belirten Uraloğlu, “Her iki tüpteki kazı çalışmalarında toplamda 23.370 m ile yüzde 80,8’lik ilerleme sağlanırken, beton kaplama çalışmalarında 16.644 m tamamlanarak yüzde 57,5’e ulaşıldı. Zigana Tüneli tamamlandığında ülkemizin ve Avrupa’nın en uzun, Dünyanın üçüncü en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak” ifadelerini kullandı.
“ÜÇ KITANIN BİRLEŞTİĞİ DÜNYANIN EN KRİTİK KAVŞAĞI”
Türkiye’nin yatırımlarıyla Avrasya ve Ortadoğu ülkelerinin ulaşım potansiyeline de katkı sağladığını belirten Uraloğlu, Türkiye’nin ‘üç kıtanın birleştiği dünyanın en kritik kavşağı”’ konumuna geldiğinin altını çizdi. Uraloğlu sözlerine şu şekilde devam etti: “Özellikle Kafkas ve Orta Asya ülkeleri, Rusya ve Kuzeybatı Avrupa ülkeleri ile olan ticaretimiz, genelde Karadeniz vasıtasıyla, aynı şekilde Ortadoğu, Afrika, Güney Avrupa ve okyanus aşırı olan ticaretimiz de Akdeniz limanlarımızdan yapılmaktadır. Bu limanlara gelen mal ve yüklerin ülke içerisindeki belirli merkezlere taşınması ihtiyacını karşılayan toplam 12.146 km uzunluğunda 18 adet Kuzey-Güney karayolu koridorunun 10.636 km’sinin fiziki ve geometrik iyileştirilmesi tamamlanmıştır. 827 km’lik kesimde çalışmalar devam etmekte, 683 km’lik kesimin ise ihale edilmesi planlanmaktadır. Doğu-Batı yönündeki ulaşım koridorlarımız da Avrupa-Asya ve Ortadoğu arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında diğer ülkelere karşı rekabet gücünü artırması bakımından büyük bir öneme sahiptir. Toplam 8.524 km uzunluğundaki Doğu – Batı Karayolu koridorlarının 7.731 km’si tamamlanarak trafiğe açılmıştır. 273 km’lik kesimde çalışmalar sürmekte, 520 km’lik yolun ihale edilmesi ile ilgili hazırlıklar devam ediyor.”
BÖLÜNMÜŞ YOL PROJELERİ
2003 yılından itibaren yapımına ağırlık verilen bölünmüş yol projelerinin, Türkiye’nin uluslararası rekabet gücünü etkileyen yatırımlar arasında yer aldığının altını çizen Abdülkadir Uraloğlu, “Trafik güvenliği yanında kapasite yetersizliklerini iyileştirerek seyahat konforunu arttıran, seyir süresini kısaltan bölünmüş yolların uzunluğu 28.195 km’ye ulaşmış, 77 ilimizin birbirine bölünmüş yol ile bağlantısı sağlanarak, ülkemizin bir ucundan diğer ucuna ve sınır kapılarına kadar, daha kısa sürede, daha az yakıt tüketerek ulaşım imkânı temin edilmiştir. Seyahat süresindeki kısalmalardan yaklaşık 11 milyar 798 milyon TL işgücü tasarrufu, akaryakıt tasarrufundan ise yaklaşık 7 milyar 24 milyon TL olmak üzere toplam yıllık 18 milyar 822 milyon TL ekonomik fayda, emisyon salınımında da 3 milyon 877 bin 289 ton azalma sağlanmıştır” dedi. Karayolları teşkilatının son 18 yılda ulaşım ağı hedefleri kapsamında gerçekleştirilen yatırımlarla Türkiye’nin çehresini değiştirmek ve gelecek vizyonuna değer katmak için çalışmalarını sürdürdüğünü belirten Uraloğlu, “Teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek güvenli, erişilebilir, ekonomik, konforlu, hızlı, çevreye duyarlı, kesintisiz, dengeli, çağdaş ve insanı temel alan hizmetler sunmaya devam ederek, kalkınma ve refaha katkı sağlamaktadır. Yatırımlarımızı gerçekleştirmemize daima öncülük eden, önemli karayolu projelerinin hayata geçmesini sağlayan başta Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’a, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu’na ve Cumhurbaşkanlığı kabinesinin çok değerli üyelerine şükranlarımı sunuyorum” şeklinde sözlerini sonlandırdı.