İnşaat ve iş makineleri sektöründe yaşanan gelişmeleri, 27 yıldır hiç ara vermeden okuyucularına aktaran Makina Market, hala ilk sayıdaki heyecanı ile yayın hayatını sürdürüyor.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

MOBIREX MR 130i PRO darbeli kırıcı, iklim dostu döngüsel ekonomiyi destekliyor

Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde yer alan Kirchheim/Teck’teki aile şirketi Feeß, inşaat sektöründe farkındalık yaratmak amacıyla ve tutarlı bir döngüsel ekonomi için dernekler, politikacılar ve şirket içi eğitim merkezinde kampanyalar yürütüyor. Wirtgen Group çatısı altındaki Kleemann MOBIREX MR 130i PRO mobil darbeli kırıcı da şirketin genel iklim ve çevre dostu konseptini tamamlıyor.

MOBIREX MR 130i PRO mobil darbeli kırıcı, tüm geri dönüşüm sürecinin önemli bir bileşenidir. Feeß, tesisi geliştirme aşamasının sonunda test etti ve öyle bir etki yarattı ki kalmasına izin verildi. Seri üretim standardına getirilen tesis, şirketin genel iklim ve çevre dostu konseptini tamamlanıyor. Şirket müdürü Walter Feeß ve tesis operatörü Waldemar Rollheiser Kleemann ile yaptıkları görüşmede döngüsel ekonomi konusu ve bu sırada MOBIREX MR 130i PRO‘nun kendilerini nasıl desteklediği hakkında konuştular.

Son yıllarda geri dönüşüm şirketinizi büyük ölçüde büyütmeye devam ettiniz. Odak noktanız nedir?

W. Feeß: İnşaat ve yıkım atıkları, üretilen toplam atık miktarında büyük bir faktördür. İnşaat ve yıkım atıkları Almanya’daki tüm atıkların yüzde 50’sinden fazlasını oluşturuyor. Bu da yüksek kaliteli mineral yapı ham maddelerinin her gün düzenli depolama sahalarına gittiği ya da en iyi ihtimalle alt toprak veya dolgu malzemesi olarak kullanıldığı anlamına geliyor. Bu, aleyhine çalıştığımız inanılmaz bir kaynak israfıdır. Büyük miktarda inşaat malzemesini döngüye geri gönderiyoruz ve bunları örneğin R-beton agregası üretmek için kullanıyoruz.

Kleemann tarafından üretilen mobil darbeli kırıcı MOBIREX MR 130i PRO ile örneğin beton yıkım malzemelerinden ve inşaat atıklarından R-beton için mineral agregalar üretiyoruz. Yaklaşık yüzde 40 oranında geri dönüştürülmüş agregalar, işleme, görünüm, his ve mukavemet açısından herhangi bir dezavantaj olmaksızın betona eklenebilir. Ne yazık ki, bu malzeme mimarlar ve inşaat mühendisleri tarafından hala çok nadiren kullanılıyor. Çünkü hala çok bilinmiyor. Eğitim merkezimizde odaklandığımız noktalardan biri de bu: Uzmanların dikkatini R-betonun kalitesine ve inanılmaz olanaklarına çekmek istiyoruz. Sonuçta, bu süreçte elde ettiğimiz büyük CO₂ tasarrufu, iklim değişikliğiyle mücadeleye önemli bir katkı sağlıyor.

Bu kulağa salt kar optimizasyonu gibi değil, daha büyük bir hedef gibi geliyor.

W. Feeß: Hemen harekete geçmemiz gerektiği ortada. CO₂ emisyonlarını kontrol altına almamız gerektiğinden bahsedip durmanın bir faydası yok. Şimdi harekete geçerek uygun yasal ve normatif temelleri oluşturmayı çocuklarımıza ve torunlarımıza borçluyuz. İşin güzel yanı: İmkanlarımız, teknolojimiz ve uzmanlığımız var, tek yapmamız gereken bunları kullanmak. Bu bağlamda, gözüm gerçekten büyük resme bakıyor ve mimarlara, mühendislere ve aynı zamanda yerel makamlara ve idareye hitap etmekten asla yorulmuyorum. Örneğin bir geri dönüşüm şirketi olarak yer edinmek inanılmaz derecede zor. Materyalleri kısa yollardan geri dönüştürürsek uzun nakliye yollarından ve dolayısıyla büyük miktarda CO₂’den tasarruf edilebilir.

Şirket olarak bölgedeki bir ilçe idare ofisini yıkımında görevlendirildik. Projede kullanılan malzemelerin yüzde 90’ından fazlası inşaat döngüsüne geri döndürüldü.

Başka bir deyişle, eski bölge ofisinin yapı malzemesi, yeni bölge ofisinde R-betonun agregasını üretmek için kullanıldı. Yani: eskiyi yeniye dönüştür! Mineral yapı malzemelerinin büyük bir kısmı doğrudan inşaat sahasında veya geri dönüşüm merkezlerimizde günde 1.800 tona kadar kırıldı. Bunlar, rakiplerime bile aktarmaktan mutluluk duyduğum deneyimler. Değişim ancak hep birlikte hareket edersek başarılı olacaktır. Bu arada, bu yaklaşımın daha yüksek maliyetli olması gerekmiyor. Kıtlık ve CO₂ vergisi nedeniyle yakıt ve malzeme fiyatları artmaya devam edecektir. Dolayısıyla döngüsel süreçler uzun vadede mali faydalar da sağlayacaktır. Ve bana göre bu oldukça açık: önemli ölçüde daha fazla döngüsel ekonomi olmadan, çevre koruma hedeflerine ulaşılamaz.

Malzeme hazırlama için Kleemann‘ın mobil darbeli kırıcısı MOBIREX MR 130i PRO‘yu kullanıyorsunuz. Tesis sizi hemen etkiledi mi?

W. Feeß: Tesisin tüm konsepti bize hemen cazip geldi. Düşük yakıt tüketimi, yüksek çıkış gücü ve çok güçlü iki katlı elek ünitesi, tesisi avlumuzda prototip testi için teslim aldığımızda büyük bir etki yarattı. Burada sınırlı alanımız var ve bu tesisle iki işi bir araya getirdik. Önceden bir kırma tesisimiz ve ardından ayrı bir elek tesisimiz vardı. Şimdi, yüksek performans ve iki sınıflandırılmış son ürünü tahliye edebilme imkanı nedeniyle, MR 130i PRO. Günlük hayatta bu sadece bir makinenin çalıştırılması, bakımı ve yakıt ikmali anlamına geliyor.

Darbeli kırıcı geri dönüşüm sürecinizde nasıl bir rol oynuyor?

W. Feeß: Bizim için tesis, yıkılmış betonun hazırlanmasında son derece önemli bir bileşendir. Biz şimdiye zaten bir Kleemann darbeli kırıcı kullanıyorduk. Daha küçük olan MOBIREX MR 130i EVO2, bir elek tesisi ile desteklendi. Bazen doğrudan şantiyelerde olmak üzere MR 130i EVO2‘yi kullanmaya devam ediyoruz. Pratik bir özellik de parçaların uyumlu olmasıdır, bu da yedek ve aşınan parçaların depolanmasını ve düzenlenmesini kolaylaştırıyor.

Yeni MR 130i PRO şimdiye kadarki MR 130 EVO2 ile benzer yakıt tüketiyor. Ancak geçmişte, elek tesisine yakıt ikmali de yapmamız gerekiyordu. Bu da yine 14 ila 16 litre arasındaydı. Günümüzde ise kendimizi bu zahmetten kurtarıyoruz. Sadece bu kadar da değil: MR 130i PRO bize %20 oranında daha fazla çıktı sağlıyor, bu da bu yakıt tüketimiyle gerçekten muazzam. Tesis ayrıca ürün kalitesinde bize yardımcı olan rüzgar elekleri ile donatıldı. Prosesimiz için rüzgar eleği ayarlarını optimize etme sürecimiz devam ediyor.

Düşük tüketim, şirketin iklim dostu yönelimini destekleyecektir. Tesis tamamen elektrikle de çalıştırılabilir. Bu gelecek için düşünüldü mü?

W. Feeß: Düşük tüketimi ile sistem genel konseptimize çok iyi uyuyor. Yeni düzen 14 ila 16 litre daha az tükettiğimiz anlamına geldiğinden, şimdiden muazzam miktarda ton CO₂ tasarrufu sağlıyoruz. Tesisi elektrikle çalıştırabilme seçeneği bizim için belirleyici bir kriterdi. Ancak bunu yapmak için transformatör tesisimizi, yani güç kaynağımızı genişletmemiz gerekiyor. Bunun nasıl gerçekleştirilebileceğine ilişkin tartışmalar ve değerlendirmeler halihazırda devam ediyor. Fotovoltaik alanlarımızı da genişletmeyi düşünüyoruz. Tesisi en azından kısmen kendi ürettiğimiz elektrikle çalıştırabilirsek bu harika olur.

Tesis, performans ve kullanıcı dostu olma bakımından ne durumda?

W. Rollheiser: Genel olarak, çıktıdan ve ürün kalitesinden çok memnunuz. Her iki elek katını da kullanıyoruz ve 0-2 mm’den 2-16 mm’ye kadar farklı ürünler üretiyoruz. Kumanda sistemi de çok sezgisel ve kullanışlı. Sabahları SPECTIVE aracılığıyla tesisi ayarlıyorum ve daha sonra SPECTIVE CONNECT aracılığıyla sitenin herhangi bir yerinden devam eden çalışmayı izleyebiliyorum. Yakıt tüketimini ve kırıcı doluluk durumunu her zaman takip edebiliyorum. Bu çok faydalı ve yol masrafları açısından çok fazla tasarruf sağlıyor. Ayrıca SPECTIVE CONNECT süreçlerimi optimize etmeme de yardımcı oluyor. Örneğin, tüm tahliye konveyörlerimize bant tartısı yerleştirdik. Bu, ilgili konveyördeki çıktıyı doğrudan SPECTIVE CONNECT’te görüntülememi sağlıyor. Örneğin, elek üstü malzeme artarsa, işleme ve ayarlarıma daha yakından bakmam gerektiği sonucuna varabilirim.

Bay Feeß, söylemek istediğiniz başka bir şey var mı?

W. Feeß: Belirtildiği üzere, sadece konuşmakla kalmayıp harekete geçmemiz gereken noktaya çoktan ulaştık. Kleemann ve Wirtgen ile Almanya’nın bizimle aynı hedefleri güden bir ortak olarak yanımızda olmasından mutluluk duyuyoruz: İklim değişikliğiyle ekolojik ve ekonomik açıdan mantıklı bir şekilde mücadele etmek için çaba gösteriyoruz.

Total
0
Shares
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ÖNCEKİ HABER

Bomag, Komatek 2024’te güç ve verimliliğe odaklandı

SONRAKİ HABER

Aytuğlu Dizel, Cummins servis hizmeti ile sektördeki 50. yılını kutluyor

BENZER HABERLER
Devamını Oku

HİDROMEK, Komatek 2024’te ilgi odağı oldu

Avrasya’nın en büyük iş, inşaat, istif makineleri fuarı Komatek 2024 katılımcılarından HİDROMEK, fuarın en geniş standında, ürün gruplarının…
Total
0
Share