Makinenizi çalıştırmadan önce birkaç dakikanızı ayırın ve yüksek maliyetlerin önüne geçin! Bilindiği üzere ekskavatörler, tüm şantiyelerdeki makine filolarının vazgeçilmezleri arasında yer alıyor. Düzenli ve önleyici bakım yapmak, ekskavatördeki arıza ve arıza süresi riskini azaltabilir ve ayrıca maliyetli onarımlardan tasarruf edilmesini sağlar. Bu doğrultuda iş makinesi sektörünün önde gelen üreticileri, ekskavatörlerde yapılması gereken bakımlar hakkında önemli ipuçları verdi.
Bakım süreçlerini aksatmamak, ekskavatörlerin ömrünü uzatarak verimliliği artırıyor. Planlı bakımlar, arızalardan kaynaklanan faaliyete arar vermenin önüne geçerek, makinenin operasyonlarını ve üretkenliğini artırarak maliyet avantajı sağlıyor. Ekskavatör üreticilerinin her model için benzersiz servis planları olsa da, yapılması gereken genel kurallar vardır. Bu bakım planları için Cat, Volvo, John Deere markalarında önemli görevlerde bulunan kişilerden bakım tüyoları aldık.
“Üretici tarafından önerilen düzenli bakım aralıklarına uyun”
İlk olarak, servis aralıkları ve bakım kontrol listeleri hakkında bilgi için ekskavatörün kullanım kılavuzuna veya ekskavatör hakkında yetkili bayiye başvurmak gerekiyor. Caterpillar Mini Ekskavatör Ürün Uzmanı Greg Worley’e göre, servis kılavuzları günlük kontrolleri ve 100, 250, 500 ve 1.000 saatteki planlı bakımları düzenliyor. Konu hakkında değerlendirmelerde bulunan Volvo Eğitim Ürün Müdürü Tyler Smith, “Her zaman üretici tarafından önerilen servis planını takip edin, çünkü üreticiler, bu görevlerin en uygun maliyetli ve garanti şartlarını karşılamak için ne zaman yapılması gerektiğiyle ilgili kapsamlı araştırmalar yapıyor. Günlük kontroller hatta genellikle 500 saatte bir tamamlanması gereken haftalık kontroller ve servis süreleri bulunuyor. Bunlara örnek olarak yağ değişimleri, yakıt filtreleri ve servis kayışları gösterilebilir” dedi. Smith, Volvo ekskavatörlerinin artık 1.000 saatlik motor yağı değişim aralığına sahip olduğunu ve bunun “bakım süresinden ve paradan tasarruf edilmesine yardımcı olduğunu” sözlerine ekledi.
“Makine uzun süre hareketsiz kaldığında, daha kapsamlı inceleme yapılmalı”
John Deere’de Çözümler Pazarlama Müdürü olarak görev yapan Justin Steger, John Deere’in makinelerin çalışma saatlerine göre bakım önerdiğini söylüyor. Steger, “John Deere, kullanım kılavuzunda ve Çalışma Süresi Bakım Planlayıcısı’nda önerilen servis aralıklarını ve ayrıca fiziksel olarak makinede bulunan periyodik bakım çizelgesini listeliyor. Bir makine uzun süre hareketsiz kaldığında, daha kapsamlı inceleme yapılması gerekiyor. Makinenin uzun süre hareketsiz kalmasından sonra ekskavatörün sistemlerinde bulunan sıvı seviyelerinin, filtrelerini, gresini ve hatta sıvı numunesini kontrol etmek gerekiyor. Böylece makinenin optimum çalışma koşulunda olduğu gözlenebilir ” dedi.
Alt takım bakımı hayati önem taşıyor
Caterpillar’dan Worley, bir ekskavatörün alt takımıyla ilgili sorunların bakım maliyetlerinin yarısından fazlasını oluşturabileceğini belirtiyor. Makinenin en pahalı parçası olan alt takım, makinenin toplam ağırlığını destekliyor. Volvo’dan Smith, alt takımın çalışırken sürekli olarak kayalara ve diğer engellere maruz kaldığını ve birçok parçasının sürekli aşınarak strese maruz kaldığını belirtiyor. Smith; Volvo, alt takımının haftada bir veya her 40 çalışma saatinde bir görsel muayenesinin yapılmasını öneriyor. Denetimlere yardımcı olmak için Volvo Construction, yüklenicilerin izlemesi için bir alt takım görsel kontrol listesini hizmete de sunuyor.
Birkaç dakikanızı ayırın ve yüksek maliyetlerin önüne geçin!
İş makinesi üreticileri, düzenli bir bakım programına ek olarak, ekskavatörleri en iyi şekilde çalışır durumda tutmaya yardımcı olmak için günlük kontrollerin önemini vurguluyor. John Deere’den Steger, “Operatörler, şantiyeyi verimli tutmak için ekskavatörün optimum çalışma koşulunda olmasını sağlamada en önemli etkendir. Bir işletmenin makinelere yakıt sağlamak ve yağlamak için bir yağlama teknolojisi kullanıp kullanmadığına bakılmaksızın, bir operatörün günlük olarak etrafta dolaşmasını gerektirmesi tavsiye edilir mi? Gereksiz görünebilir, ancak fazladan bir çift göz asla acıtmaz” dedi.
Rutin bakım süreci
Hortumların ve bileşenlerin genel durumunu incelenmeli, sızıntı, hasar ve olağan dışı herhangi bir durum kontrol edilmeli. Motor yağı, motor soğutma sıvısıyla birlikte hidrolik yağ seviyeleri de kontrol edilmeli. Makine üzerindeki gres noktaları kontrol edilmeli ve ihtiyaç halinde yağlanmalı. Caterpillar’dan Worley’de günlük bakımla ilgili eklemeler yaptı: “Günlük kontrolleri düzenli bir şekilde yapmak, yalnızca makinenin güvenli olmasını sağlamakla kalmayarak bir şeylerin ters gitmeye başladığına dair erken uyarı avantajı da sağlıyor. Gevşek bir cıvata veya bağlantı parçası önceden tespit etmek, size uzun vadede para ve zaman tasarrufu kazandıracak” sözlerini kaydetti ve kontrol listesiyle ilgili şu önermeleri aktardı:
KONTROL LİSTESİ
- Ataşmanlar aşınma, hasar ve güvenlik açısından kontrol edilmeli.
- Sızıntılar için hidrolik hatlar dahil olmak üzere, stik ve bom yapısının hasar açısından incelenmeli.
- Paletler aşınma, hasar ve doğru ayar açısından kontrol edilmeli.
- Makinenin alt yüzeyi kontrol edilerek ve tüm gövde erişim noktaları incelenmeli.
- Yakıt su ayırıcısının, hava filtresi ve soğutma tesisatı pislik birikmesine karşı kontrol edilmeli.
- Dış kabinde yer alan aynalar, camlar, ışıklar, basamaklar ve korkulukların eksiksiz ve sağlam olduğuna emin olunmalı.
- Kabin içi gösterge panelleri ve kontrol elemanlarının çalışır durumda olduğu onaylanmalı.
Başlangıç kontrol listesi
Volvo’dan Smith, makineyi çalıştırmadan önce birkaç dakika ayırarak kontrol sağlanmasının çalışma süresini artıracağını, ekskavatörde aşınmanın gecikeceğini ve güvenlik sistemlerinin doğru bir şekilde çalışabileceğini söylüyor. Smith, operatörlerin ekskavatörü kontrol ederken dikkat etmesi gereken noktaları şu şekilde sıraladı:
- Kontrole her gün aynı noktadan başlayın.
- Denetim rutinini mümkün olduğunca kapsamlı hale getirin.
- Tespit edilen sorunları sözlü olarak amirinize bildirin ve ayrıca bir kontrol listesi sayfası kullanarak yazılı halinde not edin.
- Makine parçalarında herhangi bir sızıntı veya hasar olup olmadığını görmek için tüm bölmeleri görsel olarak inceleyin ve ardından gerekli işlemi yapın.
Soğuk havalarda kontrol edilmesi gereken noktalar
Özellikle aşırı zorlu koşullarda veya çok soğuk iklim bölgelerinde çalışırken, bom ve kolda çatlak olup olmadığını yakından inceleyerek, makinenin etrafında dolaşın ve görsel bir kontrol yapın. Gereksiz onarım maliyetlerinde hem zamandan hem de paradan tasarruf sağlayacak, Bu kapsamda denetlenmesi gereken yerler:
- Bom ve silindir, kol ve silindir ve kova ve silindir montaj noktaları.
- Ana pompa bölmesi.
- Pil bölmesi.
- Salıncak tahriki ve ana kontrol valfi.
- Tahrik, palet zinciri ve pabuçları kontrol edin
- Alt çerçeve ve üst yapı.
- Yan kapılar ve kaporta çerçeveleri.
- Elektrik kutusunu, motor ve kabin hava filtresini inceleyin.
- Radyatör ve soğutucuları kontrol edin.
- Hidrolik hatları ve tüm hidrolik bağlantıları, boruları ve hortumları inceleyin.
- Kova bağlantısındaki kiri veya küçük kaya parçalarını çıkarın.
Ayrıca Smith, gece boyunca yakıt deposunda yoğunlaşma oluşması riskini azaltmak için vardiya sonunda yakıt doldurulmasını tavsiye ediyor. Ayrıca Dizel Egzoz Sıvısını da (DEF) doldurun. Her zaman ana akü şalterini ayırın. Ekskavatörü, kazma ekipmanı tamamen uzatılmış bir şekilde park edin. Piston çubukları bu şekilde korunmuş oluyor. Ayrıca, özellikle kış aylarında bileşenler üzerindeki baskıyı azaltmak için alt takımın eğilmesini tavsiye ediyor. Smith “Bunu yapmazsanız, zincirdeki çamur alt takımda donabilir ve ertesi gün makineyi hareket ettiremeyebilirsiniz. Alt takımı temizlememek, ömrünü büyük ölçüde kısaltacak ve muhtemelen gereksiz masraflar çıkaracaktır” ifadelerini kullandı.
Bakım kaydı tutmanın önemi
Smith, “Ekskavatörde güncel bilgilere sahip olmak, hizmet ömrünü artırmaya yardımcı oluyor. Sorunları bir bayi veya üretici ile görüşme ihtiyacı ortaya çıkarsa, ekskavatörün uygun şekilde servise tabi tutulduğunu kanıtlamaya yardımcı olabilir. Bu kapsamda makinenin geçmiş kayıtlarını tutmak önemli bir yerde bulunuyor. Ayrıca kayıt tutmak, aşınan parçaların ömrüyle ilgili bilgileri ortaya çıkarıyor. Bu süreç, ekskavatördeki kesici kenarları, lastikleri veya paletleri değiştirmek gibi önleyici bakıma hazırlanmanıza olanak tanır. Dahası, daha büyük bir sorun olup olmadığını veya operatörün eğitim tazelemeye ihtiyacı olup olmadığını fark etmenizi sağlıyor. Ayrıca hiçbir şeyin olağan dışı olmadığından emin olmak için yağ numunesi kayıtlarının tutulmasını ve her değişim aralığında analiz için yağ gönderilmesini teşvik ediyor. Yağ analizi, yıpranan bileşenlerin önceden tespit edilmesine yardımcı olarak daha yüksek çalışma saatlerine sahip ekskavatörlerde arıza süresinin veya yeniden yapılanmaya olanak tanıyor” dedi.