Türkiye’nin ilk akıllı yolu Ankara-Niğde Otoyolu açıldı. ERG Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.’nin YİD modeli ile üstlendiği 4 milyar TL’lik proje, Ankara’yı Mersin’e, Adana’ya, Gaziantep’e, Hatay’a ve Şanlıurfa’ya kadar kesintisiz bölünmüş yol ile bağlayarak, yıllık 127 milyon 551 bin litre yakıt tasarrufu sağlayacak. 330 kilometrelik otoyol projesinin yapımında yerli kaynaklara öncelik veren ERG Otoyol, iş ve inşaat makineleri ile kamyon grubundaki tercihini Pi Makina’dan yana kullandı. Ayrıca çelik konstrüksiyon işlerini de Pi Makina fabrikalarında tamamladı.
Türkiye’nin en akıllı otoyolu 330 kilometre uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle açıldı. Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle ülkeye kazandırılan ve toplam uzunluğu 330 kilometre olan yolun bugün 1’nci ve 3’üncü kesimlerini hizmete aldıklarını belirten Erdoğan, yolun 2’nci kesiminin de yıl bitmeden trafiğe açılacağını söyledi. Geleceğin otoyolu olarak gördüğü projenin hayata geçirilmesinde emeği geçenleri tebrik eden Cumhurbaşkanı Erdoğan, “Hesaplamalara göre yılda bu otoyol sayesinde ülkemizin toplamda 1 milyar 628 milyon lira kazancı olacaktır” dedi ve otoyoldaki ilk sürüşü gerçekleştirdi.
Ülke üretime 2.8 milyar dolar katkı
Ankara-Niğde Otoyol Projesi (ANO); Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu’nun (UNECE) 1977 yılında, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) tarafından verilen ilk mali destekle kurulan bir bölgesel ulaşım altyapısı projesi olan Trans-Avrupa Otoyolu (TEM) Projesi’nin tamamlayıcı kısımlarından birini oluşturuyor. Kesim 1: Ankara Gölbaşı-Acıkuyu Kavşağı, Kesim 2: Acıkuyu-Alayhan Kavşağı ve Kesim 3: Alayhan-Gölcük Kavşağı olmak üzere üç bölümden oluşan proje, İç Anadolu bölgesinde yer alan Ankara, Aksaray, Konya, Kırşehir, Nevşehir ve Niğde’den geçiyor. İnşaat süresince GSYH’ye 1.2 milyar dolar, ülke üretime ise 2.8 milyar dolar katkı sağlayan Ankara-Niğde Otoyol Projesi’nde 49 bin 676 kişi istihdam edildi.
1.4 milyon metreküp beton ve 22 milyon ton asfalt dökümü
Ana güzergahı 277 km olan Ankara-Niğde Otoyolu’nun bağlantı yolları dahil toplam uzunluğu 332 km olarak projelendirildi. Ana yolun Ankara’dan başlanan ilk 30 km’si 4×2, diğer km’leri ise 3×2 şeritli olarak dizayn edildi. Proje kapsamında; 5 adet viyadük (Toplam 3567 Metre), 34 adet kavşak köprüsü, 15 adet anayol köprüsü, 73 adet üst geçit köprüsü, 109 adet alt geçit, 681 adet kutu menfez, 15 adet kavşak, 15 adet ücret toplama tesisi, 1 adet ana kontrol merkezi, 2 adet bakım işletme merkezi ve 20 adet otoyol hizmet tesisi inşa edildi. Ayrıca proje boyunca yaklaşık 131 milyon metreküp kazı ve 76 milyon metreküp dolgu yapılarak, 1.4 milyon metreküp beton ile 22 milyon ton asfalt döküldü.
Yıllık 127 milyon 551 bin litre yakıt tasarrufu
Ankara-Niğde Otoyol Projesi, Türkiye TEM Projesi’nin eksik bağlantısını tamamlayarak ve Türkiye-Bulgaristan sınırındaki Edirne’den, Suriye sınırı yakınlarındaki Şanlıurfa’ya kadar kesintisiz karayolu bağlantısını sağlıyor. Bu bağlantı Şanlıurfa-Habur sınır kapısı kısmı inşa edilerek faaliyete alındığında ise Irak sınırına kadar uzatılmış olacak. Buna uygun olarak proje, bölgesel ulaşım ağının iyileştirilmesine katkıda bulanarak, Türkiye’nin; Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasındaki stratejik pozisyonunu güçlendirecek. Ankara-Niğde Otoyolu’nun eklenmesi ile sağlanacak olan ulaşım ağı Marmara, Karadeniz ve Akdeniz bölgeleri arasında da karayolu bağlantısı sağlayacağı için uluslararası öneme sahip. Asya ve Afrika bölgelerine seyahat daha etkin duruma geleceği için uluslararası ticaret de bundan fayda sağlayacak. Projenin uygulanmasıyla birlikte Ankara ve Niğde arasındaki seyahat mesafesi yaklaşık 60 km azalacak. Bunun yanı sıra Proje trafik akışını rahatlatacak, Türkiye’nin kuzey batısı ve güneydoğusu arasındaki sosyal, ekonomik ve ticari ilişkileri güçlendirecek. Fiziksel engellerin ortadan kalkması ülkenin ekonomik büyümesine, ticari ve lojistik kapasitesine katkıda bulunurken kuzey ve güneydoğu illeri arasındaki erişimin kontrollü ve güvenli olmasının yanı sıra yolun tamamlanmasıyla ulaşım rahatlığı sağlanmış olacak. Ankara-Niğde Otoyol Projesinin ayrıca Tuz Gölü (Ankara, Konya ve Aksaray illeri arasında) ve tarihi Kapadokya (Nevşehir, Kayseri, Kırşehir, Aksaray ve Niğde il sınırları içerisinde) gibi bölgedeki önemli turistik yerlere erişimi arttırması bekleniyor. Proje ile Ankara-Niğde arası 4 saat 14 dakikadan 2 saat 22 dakikaya iniyor. 220 bin kişi/saatlik zaman tasarrufu sağlayan proje ile yıllık 127 milyon 551 bin litre yakıt tasarrufu sağlanmış olacak. Yakıt ve zaman tasarrufu sayesinde, ülke ekonomisine yıllık 1,6 milyar lira katkı sağlayacak olan proje karbon salınımı yıllık 318 milyon 240 bin kilogram azalacak. Özellikleriyle Türkiye’nin en akıllı yolu olan otoyol, akıllı ulaşım sistemleri yerli ve milli olarak tasarlandı.
Türkiye’nin ilk Akıllı Otoyol Projesi
Ankara-Niğde Otoyolu yerli ve milli olarak geliştirilen merkezi kontrol yazılımı ve olay algılama yazılımı ile koordinasyonlu çalışarak sistemdeki tüm bilgileri toplanarak, bu bilgiler yapay zekâ ve makine öğrenimi sistemleri ile derleniyor. Sistemin bu özellikleri sayesinde otoyolda oluşan kaza, trafik ve tehlikeli durumlarda operatörler bilgilendiriliyor ve sürücüler uyarılıyor. Ayrıca olay algılama sistemi yardımıyla otoyol güzergahında bulunan 208 adet kameralara çeşitli komutlar veriliyor. Bu komutlar sayesinde otoyolda bir taşıt durduğunda, bir yaya yürümeye başladığında, başıboş bir hayvan otoyola girdiğinde ya da bir taşıt geri geri manevra yaptığında olay algılama sistemi bunu tespit ediyor ve ekranlara yansıtıyor. Bu görüntüler sayesinde operatörler hızlıca operasyon başlatılıyor. Operasyon kapsamında, duruma ve olayın özelliğine göre; hızla karayolları, trafik polisi, jandarma, sağlık ekipleri, itfaiye ekipleri olay yerine yönlendiriliyor. Bu koordinasyonun tamamı Ana Kumanda Merkezi tarafından gerçekleştiriliyor.
Pi Makina ile 131 milyon metreküp kazı ve hafriyat
ERG Otoyol, YİD modeli ile üstlendiği Ankara Niğde Otoyolu’nun inşaatında iş ve inşaat makineleri ile kamyon grubundaki marka tercihini Pi Makina’dan yana kullandı. Ayrıca çelik konstrüksiyon işleri de Pi Makina fabrikalarında tamamlandı. Proje kapsamında 131 milyon metreküp kazı ve hafriyat işinin büyük kısmında 11 adet Pi Makina ekskavatörü, 24 adet Pi 1022A kazıcı yükleyici ve 18 adet Pi 1051A lastik tekerlekli yükleyici kullanıldı. Otoyolun dolgu malzemesi, beton ve asfalt agregası ile yataklama malzemesi olacak taşların kırma, eleme ve sınıflandırma işlemleri için farklı lokasyonlarda ve farklı büyüklüklerde 6 kırma eleme tesisi kuruldu. Saatlik kapasitesi 350 ila 500 ton arası değişen bu tesislerde kullanılan konik ve dik milli kırıcılar Pi Makina’nın otoyol projesi için geliştirdiği özel kırıcılar olarak kayıtlara geçti.
Greyder, silindir, asfalt finişeri…
332 km uzunluğundaki otoyolun zemin hazırlama, dolgu serme ve düzleme, hendek kazma, şev meyillendirme, tesis sahası hazırlama gibi işlemler için ise 20 adet Pi 3180 greyder kullanıldı. Greyderler proje boyunca 120.000 saati aşan çalışmayla yüksek verimlilikle görev yaptı. Zeminin sıkıştırma işlemi için kullanılan toprak silindirlerinin ve asfalt dökümü için kullanılan asfalt finişerlerinin de bir kısmı Pi Makina üretimi olması gözden kaçmadı. Otoyoldaki beton yapıların üretilebilmesi için projenin farklı noktalarına 8 adet Pi beton santralleri kuruldu. 1 adet 120 m3/saat ve 5 adet 100 m3/saat üretim yapabilen sabit beton santrali ile 2 adet 120 m3/saat üretim yapabilen mobil beton santrali proje için toplamda 1.4 milyon metreküp beton üretti. Pi Makina’nın özel olarak ürettiği devasa 100 tonluk portal vinç ile bu betonların bir kısmı kalıp beton dökümünde kullanıldı. Bu kalıp betonlarla viyadükler ve köprü ayakları ve tesisler yapıldı. Üretilen betonun geri kalanı ise yine Pi Makina üretimi 5 adet kamyon üstü beton pompası ile dökülerek kavşak, anayol ve üst geçit köprüleri, alt geçitler ve menfezlerin yapımı gerçekleştirildi. Beton pompaları saatte 130 m3 ile 140m3 arasında beton dökebiliyor ve dikeyde 37, 40 ve 47m beton dökme kapasitesi sahip. Tüm bu kazı, dolgu, beton, asfalt işlerindeki taşıma ve nakliye işlerini gerçekleştiren kamyonların ve çekici tırların önemli bir kısmı da Pi Makina’nın son yıllarda yüzde 100 yerli olarak ürettiği kamyon olması dikkat çekti. Toplamda 52 adet 4×4, 6×4 ve 8×4 damperli kamyon otoyolun farklı noktalarında hafriyat ve nakliye işlerinde kullanıldı. Ayrıca bu proje için özel olarak 70 adet 4×4, 6×4 ve 8×4 yol bakım araçları da otoyolun işletme ve bakım dönemi için üretiliyor. Bu araçlar için kar küreme ve püskürtme, tuz ve solüsyon serpme, yol süpürme ve itfaiye kamyonları bulunuyor. Ayrıca Pi Makina, Ankara-Niğde Otoyolu projesinde Otoyol Hizmet Tesisleri(OHT), Bakım İşletim Merkezi Tesisleri(BİM), Kanopiler, Gişeler, Köprü ve Yol korkulukları olmak üzere 9000 tonun üzerinde çelik konstrüksiyon imalatı yaptı.
Projede kullanılan Pi Makina ürünleri
11 adet ekskavatör
24 adet Pi 1022A kazıcı yükleyici
18 adet Pi 1051A lastik tekerlekli yükleyici
6 adet kırma eleme tesisi
20 adet Pi 3180 greyder
8 adet Pi beton santrali
100 tonluk portal vinç
5 adet kamyon üstü beton pompası
52 adet 4×4, 6×4 ve 8×4 damperli kamyon
70 adet 4×4, 6×4 ve 8×4 yol bakım araçları
Konik ve dik milli kırıcılar
Toprak silindirleri
Asfalt finişerleri