Volvo İnşaat Ekipmanları (Volvo CE), dünyanın ilk yakıt hücreli belden kırma kaya kamyonu prototipi olan Volvo HX04’ü test etmeye başladığını duyurdu. Şirket, projenin sonuçlarının hidrojen ve yakıt hücrelerinin sağladığı olanaklar hakkında önemli bilgiler sağlayacağını belirtti.
Sektördeki en geniş elektrikli inşaat makine ve ekipmanına sahip olan markalardan biri olan Volvo CE, fosil yakıta karşı, alternatif güç seçeneklerini araştırmaya başladı. Türkiye’de Ascendum Makina distribütörlüğünde pazar faaliyetlerine devam eden İsveç merkezli şirket, yedi buçuk dakikada 12 kg hidrojenle doldurulabilen ve yaklaşık dört saat çalışma süresi bulunan Volvo HX04’ü test etmeye başladı. Yapılan araştırmalar hakkında açıklamalardan bulunan Volvo CE’nin İleri Mühendislik Programları Başkanı Carolina Diez Ferrer, “İlk prototip olan Volvo HX04, elektrik çözümlerinin yanında enerji dönüşümünde hidrojenin fırsatları hakkında da değerli bilgiler verecek. Yeni teknolojiler keşfederek ortaklaşa çalışmalar gerçekleştiren inşaat sektörünü, karbondan arındırmak için Ar-Ge çalışmalarımıza devam ediyoruz” dedi.
Ortaklar, Volvo HX04 için bir araya geldiler
Volvo HX04; sürdürülebilir araçlar için yapılan stratejik araştırma ve geliştirme çalışmalarını desteklemek amacıyla İsveç İnovasyon Ajansı VINNOVA, İsveç Enerji Ajansı ve İsveç Ulaştırma İdaresi arasında ulusal bir iş birliği olan FFI’nin finansmanıyla yürütülen bir araştırma projesinin sonucu olma özelliğini taşıyor. Projeye katkı sağlayan ortaklar arasında, aktarma organları geliştirme ve güvenlik konusunda uzman yetkinliği sağlayan İsveç RISE Araştırma Enstitüleri, Volvo CE ve yakıt hücresi tabanlı hidrojen-elektrik güç çözümleri geliştiricisi olan PowerCell İsveç yer alıyor. İsveç, Eskilstuna’daki Teknoloji Merkezinde bulunan mühendisler de yazılım geliştirme ve yakıt hücresi test laboratuvarı aracılığıyla topladıkları bilgilerle projeye katkı sağladılar.
Shell, Volvo CE test pistine hidrojen yakıt ikmal istasyonu kurdu
Markanın hidrojen altyapısı hala geliştirilme aşamasında. Firma yetkilileri tarafından bu konunun bir an önce çözülmesi gerektiği belirtiliyor. Bu sebeple Volvo HX04’e yakıt ikmali yapılmasının, projede çözülmesi gereken önemli bir konu olduğu ifade ediliyor. Shell, Braas’taki Volvo CE test pistinde son teknoloji bir hidrojen yakıt ikmal istasyonu kurdu. Hem Shell hem de Volvo Group, Avrupa’da hidrojen kamyonlarının kitlesel pazara sunulması için koşulları geliştirmek için çalışan şirketlerin bir işbirliği olan H2Accelerate’in kurucu üyeleri arasında bulunuyor. Yapılan çalışmalar hakkında değerlendirmelerde bulunan Shell’in Hidrojen Hareketliliği Genel Müdürü Oliver Bishop, “Bu yenilikçi proje için yakıt ikmali altyapısını sağlamak, Shell’e hidrojendeki teknik yeteneklerimizi gösterme fırsatı verdi. İleriye doğru bir adım daha atılması için kilit küresel işbirliği ortaklarımızı desteklemeyi sürdürüyoruz. Shell olarak ‘İlerlemeyi Güçlendirme’ stratejisinin özüne ve amacına giden karbondan arındırma yolculuklarına devam ediyoruz” dedi.
Kimyasal reaksiyon elektrik gücüne dönüşüyor
Hidrojenli araçlar için yakıt doldurma işlemi hızlı bir şekilde devam ediyor. Volvo HX04 yaklaşık 7,5 dakikada 12 kg hidrojenle dolduruluyor. Doldurulan hidrojen ileHX04 yaklaşık dört saat çalışabiliyor. Yakıt hücreleri, hidrojeni oksijenle birleştirerek çalışıyor ve ortaya çıkan kimyasal reaksiyon, makineye güç sağlayan elektrik gücünü üretiyor. Bu süreçte, yakıt hücreleri ayrıca kabinin ısıtılması için kullanılabilecek ısıya sağlıyor.
Ticari satışı yapılmıyor
2018 ile 2022 yılları arasında yürütülen araştırma projesinin sonucu olarak ortaya çıkan Volvo HX04’ün, şu anda için ticari satışı yapılmıyor. Volvo CE, önümüzdeki on yılın ikinci yarısında hidrojenle çalışan makinelerin ticarileştirilmesini beklediklerini belirtiyor. Lityum bataryalı elektrikli ve biyoyakıt sistemine sahip araçlar günümüzde ticari olarak pazarda yer alsa da dizele daha sürdürülebilir alternatifler olarak, önümüzdeki 10 yıl içinde hidrojenle çalışan makinelerin ticarileştirilmesi bekleniyor.