Dünyanın en büyük 20 vinç üreticisini sıralayan ICm20, 2025’te sektörün 904 milyon dolarlık kayıpla küçüldüğünü ortaya koydu. Çin pazarındaki çöküş, küresel belirsizlikler ve şirket birleşmeleri sıralamaları önemli ölçüde değiştirirken, Liebherr liderliğini korumayı başardı.
Dünyanın en büyük 20 vinç üreticisini yıllık satış gelirlerine göre sıralayan ICm20 (International Crane Manufacturers Top 20) listesi, 2024 ve 2025 dönemine ilişkin küresel pazarın zorlu koşullarını net biçimde ortaya koyuyor. 2024 boyunca devam eden savaşlar, terör olayları, ekonomik belirsizlikler ve yatırım iştahının zayıflaması; hem inşaat projelerini hem de makine satışlarını baskıladı. Daralmanın en belirgin nedeni ise Çin pazarındaki sert çöküş oldu. ICm20 listesinin ilk 10’unda yer alan Çinli üreticilerin üçü, yılı küçülme ile kapattı. Bu üreticiler arasında özellikle Zoomlion’un satışlarında yaşanan %23’lük düşüş dikkat çekerken, XCMG de çift haneli bir gerileme bildirdi. Genel tabloda ise ICm20’deki 20 üreticiden 12’si, 2023’e göre daha düşük satış rakamları açıkladı. Bu düşüşlerin toplam etkisi 904 milyon dolarlık kayba karşılık geliyor. Kur dalgalanmaları ise bu daralmanın görünürde bir miktar daha sınırlı kalmasını sağladı.
Liebherr zirvede yer almayı sürdürüyor
2025 ICm20 listesinin zirvesinde bir kez daha Liebherr yer aldı. Son 13 yılın sadece iki yılı hariç tamamında lider olan Alman üretici, 2024’e kıyasla satışlarını %8 artırarak konumunu daha da güçlendirdi. Bu artış, şirketin kendi raporlama para birimi üzerinden hesaplandığı için kur dalgalanmalarından da bağımsız. Liderlik yarışında Liebherr’ün ardından gelen üreticilerde ise tablo daha karmaşık bir görünüm sergiledi. Konecranes satışlarını %6,6 artırmasına rağmen aradaki fark kapanmak yerine biraz daha açıldı. Çinli ZPMC ise satışlarında %3’lük bir düşüş yaşamasına rağmen iki basamak yükselerek üçüncü sıraya yerleşmeyi başardı. XCMG, çift haneli daralmaya rağmen 4. sıradaki yerini korudu. ABD merkezli Manitowoc da satışları %2,2 gerilese bile iki sıra yükselerek 5. basamağa çıktı. Zoomlion ise yaşadığı sert düşüşe rağmen üçüncü yıl üst üste listedeki 6. sıradaki konumunu korudu. Bu sıra değişimlerinin önemli bir kısmı, bazı üreticilerin satışlarının düşmesine rağmen yukarı çıkabilmesini mümkün kılan Cargotec’in kapsamlı yeniden yapılanma sürecinden kaynaklandı.
Bazı firmalarda köklü değişimler yaşandı
Cargotec, 2024 yılına Hiab, Kalmar ve MacGregor olmak üzere üç farklı markayla başlasa da yıl içinde tüm yapısını köklü biçimde değiştirdi. Kalmar, Haziran 2024’te gruptan ayrıldı; ağır vinç işlerini daha önce Çinli RainbowCo’ya devretmiş olması nedeniyle ICm20’ye katkısı zaten oldukça sınırlıydı. MacGregor ise 480 milyon euro karşılığında elden çıkarıldı ve satış süreci Temmuz 2025’te tamamlandı. Bu ayrılıkların ardından Cargotec, operasyonlarını yalnızca Hiab markasıyla sürdürmeye başladı. Bu kapsamlı dönüşüm, şirketin ICm20 sıralamasında da belirgin bir etki yarattı; Cargotec 3. basamaktan 7. sıraya geriledi. Hiab ise finansal verilerini yeniden düzenleyerek 2023 ve 2024’e ait güncellenmiş rakamlar sundu. ICm20 tablosu da bu yeni veriler doğrultusunda revize edildi.

Satın almalar ve birleşmeler ICm20’yi yeniden şekillendiriyor
2025 ve sonrasında ICm20 tablosunun önemli ölçüde değişmesi bekleniyor; çünkü sektör son dönemde büyük çaplı satın almalarla yeniden şekillenmeye başladı. Columbus McKinnon’ın Crosby’yi bünyesine katması, 1,1 milyar dolarlık ek satış etkisiyle şirketin sıralamadaki konumunu gelecek yıl ciddi şekilde yukarı taşıyacak. Manitex’in 2025 başında Tadano tarafından resmen satın alınması, bu markanın bu yıl listede son kez bağımsız şekilde yer aldığı anlamına geliyor. Tadano, 2025’te mobil vinç satışlarında %2,4’lük bir artış ve grup genelinde %16,6’ya ulaşan güçlü bir büyüme hedefliyor. Japon üretici ayrıca 7 Ocak 2025’te IHI’nin vinç birimini bünyesine kattı; bu satın almanın etkisinin ICm20’de gelecek yıl daha net ortaya çıkması bekleniyor. Öte yandan Terex’in vinç operasyonlarını Raimondi’ye devretmesi, 3 Kasım’da tamamlanan bu satışın ardından Terex’in ICm20 listesinden çıkacağına, Raimondi’nin ise tabloya dahil olabileceğine işaret ediyor. Tüm bu hareketlilik, 2026 ICm20 listesinin bugünden öngörülenden çok daha farklı bir görünüm alacağını gösteriyor.

Bazı markalar gerilerken bazıları büyümeyi başardı
Japon üretici HSC, veri güncellemeleri nedeniyle 17. sıraya geriledi.
Buna karşın Kobelco, motor tedarik sorunlarını çözdükten sonra satışlarını artırdı.
Sany, Link-Belt, Fassi ve Furukawa Unic de büyüme kaydeden üreticiler arasında yer aldı. İlk 20’ye girememiş olsalar da Favelle Favco (Krøll) ve Çinli Yongmao, 2024 yılında çift haneli büyümeleri ile dikkat çekti.

ICm20 metodolojisi ve döviz kurları
Tablo, 2024 takvim yılına veya 31 Mart 2025’te sona eren mali dönemlere dayanıyor. Kur değişkenliğinin etkisini azaltmak için yıllık değişim oranları mümkün olduğunca üreticilerin kendi para birimleri üzerinden hesaplandı.
Asya merkezli bazı üreticilerin mali dönemlerini yıl başına çekmesi nedeniyle, ara dönem verileri de tabloya entegre edildi.

Tabloda kullanılan başlıca döviz kurları (03 Kasım 2025):
- 1 Euro = 1,15 USD
- 1 USD = 154 JPY
- 1 USD = 7,12 CNY
- 1 USD = 4,20 MYR
