2025’in ilk dört ayında Türkiye’nin maden ihracatı, geçen yıla göre yüzde 1,01 düşerek 1,843 milyar dolara geriledi. Metalik cevherde düşüş yaşanırken, doğal taş ihracatı yüzde 5,48 arttı. En çok ihracat Çin’e yapılırken, ABD ve Avrupa pazarlarında dikkat çekici artışlar görüldü. Çin’e ihracat azalırken; ABD, Bulgaristan, İspanya ve İtalya gibi ülkelerde çift haneli büyüme kaydedildi.
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Kalfa, “İMİB olarak maden ihracatımızın artması için birçok çalışma yapıyoruz. 2025’in ilk dört ayında ufak da olsa ihracatımızda bir artış var. Ancak biz bunu yeterli görmüyoruz. Ülkemizin sahip olduğu rezervleri ve çeşitliliği düşündüğümüzde çok daha iyi yapabileceğimizi biliyoruz. Bunu başarabilmek için de destek bekliyoruz” dedi.

Maden ihracatı ilk 4 ayda 2 milyar dolara yaklaştı
Türkiye’nin 2025 yılı Ocak-Nisan döneminde gerçekleştirdiği toplam maden ihracatı 1 milyar 843 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2024 yılının aynı dönemine göre ihracatta yüzde 1,01 düşüş yaşanırken, 2024’ün ilk dört ayında ihracat 1 milyar 862 milyon dolar seviyelerindeydi. İstanbul Maden İhracatçıları Birliği’nden (İMİB) derlenen bilgilere göre; üst grup bazında bakıldığında metalik cevher ihracatı, 2025 yılı Ocak-Nisan döneminde geçen yıla göre yüzde 4,95 düşerek 757 milyon dolardan 719 milyon dolara geriledi.
Doğal taş ihracatında artış yaşandı
Doğal taş ihracatında ise 2024’ün aynı dönemine göre yüzde 5,48 artış yaşandı. 2024’te 553 milyon dolar olan doğal taş ihracatı, 2025’te 584 milyon dolara çıktı. 365 milyon dolar olan endüstriyel mineraller ihracatı ise yüzde 0,5 azalışla 363 milyon dolar olarak kaydedildi. Nisan ayı toplam maden ihracatında da yüzde 1,89’luk artış yaşandı. 2024 yılı Nisan ayında 465 milyon dolar olan ihracat, 2025’in aynı ayında 474 milyon dolara ulaştı.
En çok ihracat gerçekleştirilen ülke yine Çin oldu
Ocak-Nisan döneminde en çok ihracat gerçekleştirilen ülke yine Çin oldu ancak bu pazarda yüzde 20,6’lık azalış yaşandı. 2024 Ocak-Nisan döneminde 547 milyon dolar olan Çin’e ihracat, 2025’in aynı döneminde 434 milyon dolara geriledi. İkinci sırada yer alan ABD’ye yapılan ihracatta ise yüzde 14’lük artış yaşandı. 150 milyon dolar olan ihracat, 171 milyon dolara çıktı. Bulgaristan 164 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada yer alırken; 2024’te 140 milyon dolar olan bu rakam, yüzde 17,2’lik artış gösterdi. Listenin dördüncü sırasında yer alan İspanya’ya ihracat, 2024’e göre yüzde 21,51 artarak 81 milyon dolardan 99,5 milyon dolara ulaştı. İtalya ise 79,8 milyon dolarlık ihracatla beşinci sırada yer aldı. Bu ülkeye yapılan ihracat, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15,79 artış gösterdi (2024’te 68,5 milyon dolar).
“Rekabet için destek bekliyoruz”
Konu hakkında görüşlerini bildiren Mustafa Kalfa, “2025’in ilk dört ayında ufak da olsa ihracatımızda bir artış var. Ancak biz bunu yeterli görmüyoruz. Ülkemizin sahip olduğu rezervleri ve çeşitliliği düşündüğümüzde çok daha iyi yapabileceğimizi biliyoruz. Pandemi ile birlikte küresel ve ulusal piyasalarda ciddi anlamda ekonomik sorunlar yaşandı. İnsanlığın dünya çapında ani bir şekilde eve kapanmasıyla tüketim arttı, üretim azaldı. Takip eden süreçte küresel piyasalarda dolar bazlı yüzde 10 civarı enflasyon görüldü. Ancak bunun etkileri ülkemizde çok daha sert hissedildi. Enflasyon, tüm sektörlerin enerji, insan gücü ve finans maliyetlerinde artışlara neden oldu. Girdi maliyetlerimizde ciddi bir artış yaşandı. Böylesine bir dönemde sektör olarak ihracatımızın artması için çalışıyoruz. Ancak dünyadaki rakiplerimizle rekabet edebilmek için desteğe ihtiyaç duyduğumuzu da söylememiz gerekiyor” açıklamalarında bulundu.