İş makinelerinin maksimum kapasitede çalışması için doğru zaman aralıklarında bakım yapmak gerekiyor. Bakım aralıklarının ve inceliklerinin önemi üzerinde duran Hitachi İş Makinaları Avrasya’nın Teknik Destek Başkanı Dmitry Krasavin, ekipman sahipleri için bazı ipuçları hazırladı.
Hizmet Türleri
Araç bakımlarının aşamaları:
- Birincisi; günlük rutinler şeklinde sızıntı olup olmadığı, çalışma sıvıları seviyeleri ve diğer göstergelerin kontrolleri yapılmalı. Bir sorun olması durumunda operatör bunları düzeltmeli ve gerekirse bir servis teknisyenini aramalı.
- İkincisi; yalnızca filtrelerin ve yağların değiştirilmesi yeterli olmayacağı için uygun sıkma torkuyla cıvata ve somunlar çekilmeli. Ayrıca içten yanmalı motor valf sistemindeki hava boşlukları kontrol edilmeli ve ayarlanmalı.
- Üçüncüsü; üreticinin sunduğu ve bayinin uygulayabileceği bakım aralıklarına göre parçalar periyodik olarak değiştirilmeli.
Arızalardan önce bakım önerileri
Madencilik endüstrisinde, makineler son derece yoğun bir modda çalıştırılır. Bu nedenle ekskavatör sahipleri planlı önleyici bakıma (PPR) odaklanır. Yani düzenli olarak kazaları önlemeye yönelik bir dizi önlem alınır. Bayi temsilcileri ve ekipman sahibi, üreticinin tavsiyeleri doğrultusunda ünitelerin değiştirme aralıklarını belirler. Makinenin mevcut çalışma süresini dikkate alarak durum izlenmeli ve bakım çalışması planı önceden hazırlanmalıdır. Zamanı geldiğinde motor, hidrolik pompalar, hidrolik motorlar, hidrolik silindirler, dönüş ve yürüyüş dişli kutuları ile diğer bileşenler onarılır veya değiştirilir. Bu süreç önemli finansal maliyetler içerir ve lojistik açısından oldukça karmaşıktır. Dolayısıyla hazırlık birkaç ay önceden başlar ve gerekli tüm bileşenler ile düzenekler temin edilir. Hazırlıklar eksiksiz yapılırsa, planlanmış onarımlar yalnızca birkaç gün sürer.
Faydalı ipuçları: Yağ analizi
Ekipman sahiplerinin çok sık takip etmediği ancak oldukça önemli bir diğer konu da düzenli yağ analizi. Genellikle motor veya pompa arızalandıktan sonra yapılan yağ analizi; numunelerin sürekli izlenmesini ve ünitenin durumunu öğrenme imkanı tanır.
Çok tozlu ortamda çalışırken (örneğin bir kömür madeninde veya kum ocağında), filtrelerin ve yağların daha sık değiştirilmesi önerilir. Zorlu ortamlarda çalışan birçok müşteri, üreticinin tavsiyelerine uyar ve 500 yerine 250 saatlik servis aralıklarını tercih eder. Tozsuz ortamda çalışan, servis desteğini resmi bayilerden alan ve önerilen yağları kullanan müşteriler ise makine bakım aralığını 500 saatte tutabilir.
Hidrolik kırıcı gibi çeşitli ataşman türlerinin kullanılması durumunda hidrolik yağı ve filtreleri değiştirme aralığı da dahil olmak üzere, hidrolik sistemin servis aralığı azalır.
Yakıtı temiz tutmak
Motor çevre düzenlemelerini karşılamak üzere tasarlanmış common rail sistemleri, mümkün olan en düşük yabancı içeriğe sahip dizel yakıtın kullanılmasını gerektirir. Özellikle depolama sırasında yakıt kontaminasyonunun nedeni, bileşenlerin ve katkı maddelerinin kimyasal olarak ayrışması, su girişi, mikroorganizmaların büyümesi, tankta paslanma ve daha fazlası olabilir. Dizel motorun normal koşullarda bile 6 aydan fazla depolanmaması gerektiğini unutmayın. Ayrıca, dizelin depolandığı kabın içindeki sıcaklık düşüşlerinde, su yoğuşması oluşabilir. Uygun bakım (suyu boşaltmak gibi) düzenli olarak yapılmalıdır.
Doğru çalışma modunu seçme
Modern ekskavatörler, yakıt tüketimini optimize etmek için tasarlanmış çeşitli motor, hidrolik ve şanzıman modlarına sahip. Bu işlevlerin çoğunun değiştirilmesi otomatik olsa da operatörün manuel olarak etkinleştirdiği bazı işlevler de var. Sürücünün işlevleri ne zaman kullanacağını bilmesi gerekir. Ancak operatörler çoğu işlem için ekonomi modunun yeterli olmasına rağmen genellikle güç modunu kullanır. Ayrıca, sürücüler otomatik olarak boş moda dönüş gibi kullanışlı bir işleve erişebilir. Seçenek aktifleştirildiğinde yani kontrol kolları belirli bir süre dahil olmadığında, motor devri otomatik olarak önceden belirlenmiş bir değere düşürülür.
Akıllı asistanlar
Sonuç olarak en büyük üreticiler, (Hitachi bir istisna değil) bayiler ve ekipman sahiplerine makinelerin sorunsuz çalışmasını sağlayan modern çözümler sunuyor. Asistans sistemleri, başta madencilik sektörü olmak üzere, kesinti süresinin kabul edilemez olduğu sektörlerde talep görüyor. Örneğin Hitachi ekipmanı için ConSite hizmeti mevcut. Bu hizmetle; büyük veri analizine ve yapay zeka kullanımına dayanarak, aylık ve acil durum raporları oluşturuluyor ve GET elemanlarının (yer taşıma ekipmanı) veya ekskavatörün şasisinin olası bir arızası veya yakın aşınması konusunda uyarı veriyor. Bayi çalışanları ConSite Shot mobil uygulamasını kullanarak hızlı ve kolay bir şekilde makinelerin bakımı veya ekipmanın muayene sırasındaki durumu hakkında rapor hazırlayabiliyor. Bu tür raporlar onarım ihtiyacı konusunda net bir anlayış sağlıyor. Ayrıca Hitachi’nin ConSite Health Check mobil uygulaması önleyici bir bakım stratejisi izlemeye yardımcı olarak hidrolik pompaların durumunu hızlı bir şekilde teşhis etmeye ve değerlendirmeye olanak tanıyor.