Türkiye iş makineleri sektörünün önemli oyuncuları arasında yer alan Enka Pazarlama, üst düzey görev değişikliklerine gitti. Şirkette uzun yıllardır İzmir Bölge Müdürü olarak görev alan Kamil Özdemir, Enka Pazarlama İş Makineleri Genel Müdür Yardımcısı oldu. 20 yılı aşkın süredir Enka ailesinde yer aldığını belirten Özdemir, ekibiyle birlikte yeni görevinin sorumluluklarını en iyi şekilde yerine getireceğini söyledi.
İş makineleri, vinç, forklift ve endüstriyel ekipmanlar alanında dünyanın önemli markalarının distribütörlüğünü yürüten Enka Pazarlama, yapılanmasını büyütürken yönetim kadrosunda da önemli değişikliklere gitti. Bu doğrultuda şirkette uzun yıllardır İzmir Bölge Müdürü olarak çalışmalarını yürüten Kamil Özdemir, Enka Pazarlama İş Makineleri Genel Müdür Yardımcılığı görevine atandı. Makina Market olarak İş Makineleri Genel Müdür Yardımcısı Kamil Özdemir ile bir araya geldik ve Enka’nın iş makinesi sektöründeki gelecek hedeflerini konuştuk.
Kamil Bey, sizi tanıyabilir miyiz? Enka Pazarlama’da hangi görevlerde bulundunuz?
1998 yılında iş makinesi sektörüne giriş yaptım. 4 sene farklı firmalarda çalıştıktan sonra 2002 yılında İzmir Bölge Satış Temsilcisi olarak Enka Pazarlama ailesine katıldım. Ardından Enka’da İzmir Bölge Satış Müdür Yardımcılığı, Satış Müdürü ve Bölge Müdürü olarak çalışmalarımı sürdürdüm. 1 Eylül 2022 tarihinde de Enka Pazarlama İş Makineleri Genel Müdür Yardımcısı olarak atandım.
Yeni görevinizin ardından Enka Pazarlama’daki sorumluluk alanlarınızdan bahseder misiniz?
Enka Pazarlama; iş makineleri, kaldırma ekipmanları, SSH ve destek grubu (lojistik ve finans) olmak üzere 4 farklı birim olarak faaliyetlerini yürütüyor. Yeni görevim kapsamında başta Hitachi olmak üzere iş makinaları satış tarafından sorumluyum. İş makinelerinin ülke şartlarına uygun donanımlarla satın alınmasından, stok planlamasına ve sonrasında satışı için gerekli satış ve pazarlama stratejilerinin belirlenmesine tüm bölge müdürü arkadaşlarımızla birlikte karar veriyoruz. En önemli sorumluluğumuz tabi ki etik değerlerimize uygun şekilde yakalayabileceğimiz en iyi Pazar payına ulaşmak ve müşterilerimizin memnuniyetini en üst düzeyde tutabilmek.
Hitachi’nin Türkiye pazarı için yeri ve önemi nedir?
Hem Hitachi için Türkiye pazarı hem de Türkiye pazarı için Hitachi çok önemli. Enka Pazarlama ile Hitachi 1982 yılından bu yana ülkemizde birlikte hizmet veriyor. Hitachi’nin kalitesinin Enka güvencesi ile birleşmesi ve bu işbirliğinin 40 yıldır aralıksız devam etmesi müşterilerimiz açısından kabul gördüğümüzün en önemli göstergesi. Enka olarak Hitachi iş makinelerinin Türkiye’deki satış, servis ve yedek parça stoklaması gibi tüm sorumluluklarını üstleniyoruz. Hitachi markasının da sektöre verdiği güven göz ardı edilemez. Enka denilince akla Hitachi, Hitachi denilince de Enka geliyor. Daha uzun yıllar bu birliktelikle sektöre hizmet vermeye devam edeceğiz.
2022 yılının ilk 8 ayını geride bıraktık. Bu süreci nasıl değerlendiriyorsunuz?
Pandemiye rağmen 2 yıldır sektörün satışla ilgili bir sorun yaşadığını düşünmüyorum. Tedarik zinciri sorunları dışında bu senede Pazar da talep ile ilgili bir sıkıntı yaşamadık. Enka olarak ilk 8 aylık dönemi oldukça başarılı geçirdik. Bundan sonraki 4 ayın da benzer şekilde devam edeceğini düşünüyorum. 2022’nin 2021 yılı ile Pazar hacmi açısından aynı seviyede iyi bir yıl olacağını tahmin ediyorum.
Yaşanan tedarik sıkıntısı nedeniyle teslimatlarınızda sorun yaşıyor musunuz?
2021 yılında makina üretim adetleri açısından da bir sıkıntı var idi. Ama 2022 ile beraber bu hemen hemen ortadan kalktı diyebiliriz fakat nakliye ile ilgili sıkıntılar maalesef halen devam ediyor. 2022 yılında halen devam eden lojistik sorununun 2023’ün ilk çeyreğine de yansıyacağını düşünüyorum.
8 aylık süreçte pazarda Hitachi’nin en çok tercih edilen ürünü ne oldu?
Ürünlerimiz açısından açıkçası son 2 yıldır böyle bir ayrım söz konusu değil. Getirdiğimiz her modelimizin ilgili olduğu sektörde hatırı sayılır bir talebi var. Sadece şunu diyebilirim, mini ekskavatör grubumuzda son yıllarda adetsel anlamda ciddi bir artış yakaladık.
Emisyon standartlarının değişimiyle birlikte birçok marka tarafından gelecek yıl pazara yeni makineler sunulmaya başlanacak. Bu konudaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
2023 yılında iş makinesi sektöründe yer alan bütün makine kullanıcıları, yepyeni makinalarla tanışacak. Egzoz emisyon hacminden dolayı motorlar değiştiği için üreticilerin çoğu makina serilerini değiştirmeye başlıyor. Üreticiler bu yenileşme hareketini fırsat bilerek, ürünlerinin birçok özelliğinde iyileştirme çalışmalarına gidiyor. Hitachi olarak bizde 2023 senesinde tüm ürünlerimizde yeni serilere geçeceğiz. Hitachi’nin buna bağlı olarak yaptığı birçok değişikliği müşterilerimize sunacağız. En başta düşük yakıt tüketimi, dayanımı yüksek ve operatör konforunu öne çıkaran makinalarımızı son kullanıcılarla buluşturma fırsatı bulacağız.
1/3/2023 tarihi itibarıyla yeni emisyon standartları Türkiye’de geçerli olmaya başlayacak. Bu durumun olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir?
Emisyon faz geçişi maalesef fiyat artışı ve makine hassasiyetinin artmasına dayalı bakım maliyetleri yükselmesi ve bilgi eksikliği nedeni ile olumsuz olarak algılanabiliyor. Fakat biz konuyu olumlu yönleri ile ele almaktan yanayız ve bu geçişe pozitif tarafından bakıyoruz. Geçişle birlikte emisyon değerleri azalacak ve yeni teknoloji motorların üzerinde olduğu makinaları getireceğiz. Bu makinalar da bir önceki faza göre emisyon değerleri en az %90 azalacak ve çevreye verdiği zarar asgari düzeye inecek. Ayrıca geliştirilen teknolojileri ile makinalarımız dünyanın en önde gelen bölgeleri ile eşitlenmiş olacaktır. Üreticimiz Hitachi’nin bu yeni serilerde yakıt tüketimi ve operatör konforu konusunda çok ciddi iyileştirmeler yapmış olması da bizi heyecanlandırıyor.
Global pazarda elektrikli makineler giderek çoğalıyor. Siz bu anlamda temsil ettiğiniz markaların elektrikli modellerini müşterilerinize sunmayı planlıyor musunuz?
Şu anda Türkiye’de elektrikli makinelerimizin çalıştığı maden sahaları bulunuyor. Hitachi, elektrikli iş makinelerini belirli bir tonaja kadar üretiyor. Bu kapasitenin daha düşük tonajlı makine sınıflarına ileri ki yıllarda ineceğini düşünüyorum. Teknolojinin karşısında durmak yerine ona uyum sağlamanın gerekliliği ortada. Uzun vadede elektrikli makinalar pazarda söz sahibi olacaktır. Bunun en güzel örneğini birebir bir emsal olmasa da forklift sektöründe yaşadık. Bundan yaklaşık 10 yıl öncesinde dizel yoğunluktayken artık sektör büyük oranda elektrikliye dönüşmüş durumda. İş makinesinde de bu süreç, benzer yönde eğilim gösterecektir. Hitachi’nin bu konuda sektörde öncü üreticilerden biri olacağını düşünüyorum. Bu teknoloji hepimizin bildiği gibi hem çevre hem de bütçe dostu. Ekim sonunda Almanya’da gerçekleşecek sektörün en büyük fuarı olan Bauma’da elektrikli makinelerle ilgili geliştirmelere birlikte şahit olacağız.