WIRTGEN, VÖGELE, HAMM VE BENNINGHOVEN PLENTLERİ, MAKİNELERİ VE SİSTEMLERİ, DÜNYADAKİ EN EFSANEVİ YARIŞ PİSTLERİNDEN BİRİ OLAN SİLVERSTONE PİSTİNİ YENİLEDİ. YÜKSEK TEKNOLOJİSİ İLE PROJEDE FARK YARATAN WIRTGEN GROUP, BAŞARISIYLA GÖZ DOLDURDU.
Silverstone Pisti’nin yenileme çalışmasının yükleniciliğini üstlenen Tarmac, proje kapsamında yarış pistlerinde uzman olan mühendislik ofisi Studio Dromo ve Wirtgen Group iş makineleri ve tesislerini tercih etti. İşletmeci, asfalt paketinin sadece kazınması ve yenilenmesi için değil aynı zamanda yolun profilini yeniden çıkardı. Mühendisler bir üç boyutlu tasarımla suda kızaklama tehlikesi oluşturacak yerleri ve bozuklukları belirledi. Planlamacılar bu verilerle yarış pistinin tasarımını optimize etti ve 3D GPS sayısal kumanda sistemleri sayesinde Wirtgen soğuk kazıma makineleri mevcut döşemeyi kaldırdığı için kesin hassasiyet sağladı. Vögele finişerleri ve Hamm silindirleri pisti iki Benninghoven asfalt plentinden gelen özel bir asfalt karışımıyla yeniden kapladı.
GÜZERGAH, ÜÇ BOYUTLU TASARIM İLE OPTİMİZE EDİLDİ
Tümsekleri gidermek, suda kızaklamayı önlemek, viraj eğimini değiştirmek – Silverstone’daki yarış pistini yeniden profillendirmenin en önemli sebepleriydi. Bundan dolayı yenileme çalışmaları Studio Dromo’dan İtalyan yarış pisti uzmanlarının ve yüklenici İngiliz Tarmac inşaat şirketinin bir üç boyutlu tasarım oluşturmasıyla başladı. Uzmanlar burada zayıf noktaları tanımlıyor ve bunları optimize ediyorlardı. Güzergah işletmecisinin kabulünden sonra birden fazla “Total Station” sayısal planlama verilerini doğrudan Wirtgen soğuk asfalt kazıma makinelerine iletti. Bunun avantajı zamandan tasarruf etmek, en yüksek hassasiyeti sağlamak ve en kaliteli kazıma sonuçlarını garantilemesiydi. Çünkü bölgedeki sadece birkaç milimetrelik toleranslar, özellikle yarış pistlerinin yapımında belirleyici oldu. Bunun hakkını vermek için Wirtgen’in soğuk asfalt kazıma makineleri akıllı bir yardımcıya güveniyor: LEVEL PRO ACTIVE.
LEVEL PRO ACTIVE YÜKSEK HASSASİYETİN TEMELİNİ OLUŞTURUR
Yenilikçi kumanda panellerine sahip seviyeleme sistemi sezgisel olarak ayarlanabiliyor. Makinenin önemli işlevleri doğrudan birbirleri ile bağlantılı olduğundan tamamen makine kumandasına entegre edilmiş ve yüksek derecede bir otomasyon imkanı sunmuştur. Ayrıca LEVEL PRO ACTIVE 3D seti birleşik olarak mevcut üreticilerin üç boyutlu sistemlerine uyumlu kolay ve uygulamada denenmiş bir arayüz sunuyor. Aynı şekilde Silverstone’da Wirtgen soğuk asfalt kazıma makineleri arazi modelinin planlama verilerini lazer alıcı üzerinden alındı ve kendi başına uygulandı. Tarmac Bölge Teknik Müdürü Tim Smith, “13 metre üzerinde ölçülen sadece ± 2 mm’lik izin verilen sapma toleransında mükemmel bir sonuç elde etmek için en yeni ve lider teknolojiyi kullanmamız gerektiği açıktı” dedi.
W 210 FI, HER ZAMANKİ GİBİ RUTİN ÇALIŞIYOR
En yeni nesil büyük soğuk asfalt kazıma makinelerinin geliştirilmesi sırasında, Wirtgen doğal olarak operatörleri de düşündü. Örneğin, makineleri 3D işlemler için hazırlamak artık çok kolaydı. Mühendisler, makinelerin güneşliğindeki sensör sistemleri için montajları önemli ölçüde basitleştirdi. Bu yeni sistem, projede kullanılan iki Wirtgen W 210 Fi büyük soğuk asfalt kazıma makinesinin operatörlerinin iyi bir iş çıkarmasını çok daha kolay hale getirdi. Pistin tamamında ortalama kazıma derinliği 7 cm olmasına rağmen uygulamada pistin hemen hemen her noktasında önemli ölçüde değişti. Kazıma tamamlandığında, son derece deneyimli Tarmac ekibinin yarış pistinden 87.000 m² asfaltı kaldırması sadece dört gün sürmüştü.
BENNİNGHOVEN ASFALT PLENTLERİ YÜKSEK TEKNOLOJİ ASFALT ÜRETİYOR
Silverstone’daki inşaat projesi sırasında asfalt konusu başlı başına bir bilimdi. Tarmac, kırma taşta bulunan ince parçaların büyük bir kısmını yıkayarak kaldırdı ve temizledi. Temizlenen taş daha sonra Tarmac’ın Elstow ve Harper Lane sahalarındaki iki Benninghoven asfalt plenti tarafından üretilen yeni karışım için kullanıldı. Özel bitüm ve yüksek teknoloji katkı maddeleri içeren zorlu reçetelere rağmen, tesisler sıkı bir şekilde denetlenen Formula 1 kalite standartlarına uymayı başardı. Sonuç, uzun vadede sert frenlemeye ve aşırı yanal kuvvetlere dayanacak şekilde tasarlanmış son derece sağlam bir asfalt yüzeydi. Bu sayede yeni tümsek oluşum riski de önemli ölçüde azaltıldı. Asfalt üretimine ek olarak, şantiye lojistiği de zorluydu: Güzergaha saatte 360 ton asfalt taşınması gerekiyordu.
VÖGELE FİNİŞERLERİ, FORMULA 1 KALİTESİNDE ASFALT PAKETİ GARANTİ EDİYOR
Yeni asfalt tabakalarını serme görevi Vögele makinelerinin ekiplerine verildi. Üç SUPER 1800-3i finişer MT 3000-2i Offset tipi üç besleyici ile çalıştı. Burada mobil besleyiciler, kamyonlardan finişerlere malzeme transfer ihtiyacını ortadan kaldırarak gerekli asfaltlama performansını ve kalitesini güvence altına almada belirleyici bir rol oynadı. Mobil besleyici operatörleri malzemeyi taşımaya ve kamyon sürücüleriyle irtibata odaklanırken, finişer operatörleri sadece asfaltlama işlemine odaklanabildi. Finişerlerin kademeli konuşlandırılmasıyla asfalt kalitesine daha fazla katkı yapıldı. Sağ ve sol şeritteki iki SUPER 1800 3i finişer, orta şeritteki finişerin arkasında hafifçe aşamalı bir konumda ilerledi. Üç finişer, pistin tüm genişliğince boyunca sürekli ve kesintisiz bir yüzey oluşturmak için asfaltlama işlemi sırasında ‘sıcağı sıcağına’ çalıştı. Asfalt yüzeyinin diğer açılardan mükemmelliğine de aşırı önem verildi. Örneğin, Tarmac asfaltlamanın doğru sıcaklık sınırları içinde yapılıp yapılmadığına dair sürekli kontrol sağladı ve belgelendirdi. Bunu sağlamak için, üç finişer de Vögele’nin temassız sıcaklık ölçüm sistemi RoadScan ile donatıldı.
HAMM’DAN AKILLI SIKIŞTIRMA
3 cm kalınlığındaki binder ve 4 cm kalınlığındaki aşınma tabakalarının son sıkıştırılmasında Hamm’ın teknolojileri bilhassa önemli bir rol oynadı. WITOS HCQ sayesinde HD+ ve DV+ serisi tandem silindirler akıllı sıkıştırma yapabildi. “HCQ”-“Hamm Compaction Quality” sıkıştırma süreçlerinin ölçümü, denetimi izlenmesi, dokümantasyonu ve kumandası için birçok ürünü birleştiren akıllı bir sıkıştırma sistemi anlamına geliyor. Sistem sıkıştırma işlemlerini gerçek zamanlı olarak izlemekte ve silindirin operatör kabinindeki bir ekranda görüntülüyor. Böylece WITOS HCQ sıkıştırma sürecinin verimini arttırmakta ve kusursuz yüzey kalitesinin başarıyla elde edilmesine etkin bir katkıda bulunuyor. Silverstone Pisti gibi zorlu bir yarış pisti yenileme projesinde tabii ki bunun kanıtı da var: Tarmac talep edilen pürüzlülük veya International Roughness Index (IRI) uyarınca ölçülen 0,28 yol tutuş seviyesine tamamen uymayı başardı.
TIPKI FORMULA 1 EKİBİNDE OLDUĞU GİBİ WIRTGEN GROUP İLE İŞ BİRLİĞİ
Formula 1 şantiyesi, Tarmac gibi deneyimli bir inşaat şirketi için de büyük bir zorluktu. Tarmac CI Müdürü Matt Fields, “İnşaat projesini yoğun bir şekilde planladık. Her şeyin yerine uyması için Büyük Britanya’daki Wirtgen Group’tan meslektaşlarımızla kazıma makinelerinin asfalt plentlerinin, finişerlerin ve silindirlerin kullanımını ayrıntılı olarak görüştük” dedi. “Büyük Britanya’daki Wirtgen Group Şubesi Operasyon Müdürü Richard Allsopp, “Silverstone’da da hiçbir şeyi şansa bırakmadık ve beklenmedik pit stoplarını önlemesi gereken teknisyenlerden oluşan kendi servis ekibimiz dahil kendimizi, tıpkı bir yarış ekibi gibi görevimize hazırladık ve bunda başarılı olduk” diye ekledi. Silverstone’daki yüzey yenileme projesi, planlanan Formula 1 yarışı için zamanında tamamlandı. Sonuçtan memnun olanlar sadece organizatörler ve FIA yetkilileri değildi. Lewis Hamilton sıralama turlarında yeni bir tur rekoru kırdı ve Max Verstappen yarışta bir rekor daha kırdı.
RAKAMLARLA SİLVERSTONE YARIŞ PİSTİ
Uzunluk: | 5.891 metre |
Tur: | 52 |
Mesafe: | 306,198 km |
Ortalama hız: | 231 km/saat |
Azami hız (DRS olmadan): | 310 km/saat |
Tam yük payı: | Yüzde 67 |
Sürüş yönü: | Saat yönünde |
Sola viraj sayısı: | 8 |
Sağa viraj sayısı: | 10 |