İş makineleri üreticileri; son birkaç yılda, artan malzeme ve işçilik maliyetleri, işçi eksikliği ve tedarik zinciri gibi durumlarla karşı karşıya kalırken, ürünlerine olan talep de birçok durumla artış gösteriyor. Dünyanın en büyük 50 OEM’inin satış rakamlarını derleyen bu yılın “Yellow Table” 2022 satışlarını inceliyor. Listedeki ilk 50 OEM Yellow Table tarihinde en çok maliyete sahip firmalar arasında geçen yılki tabloyu takip ediyor. Bu yılki tabloda üretilenlerde dolar miktarındaki değişikliğin olmamasıyla toplam tutar 230,6 milyon ABD doları olarak gösteriliyor. Tabloda geçen yılki 232,7 milyon ABD dolarından yüzde 0,4 daha az bir oran belirtiliyor.
Ekipman satışlarıyla ilgili olarak 2022 yılında, 2021’e göre birkaç büyük değişiklik görülüyor. İlk değişime göre Çin’de gerçekleşerek pandeminin etkisiyle dünyanın büyük bir bölümünde ekipman satışları düşerken, 2020’de Çin’de artan teşvik harcamaları nedeniyle 2021 yılına göre yüksek oranlar sergiliyor. Ülkenin sıfır Covid politikasıyla ticareti engellendi ve 2022’de bu pazardaki çoğu OEM için satışlar oldukça keskin bir şekilde düştü. Avrupa, Hindistan ve Kuzey Amerika’da büyüme görülerek endüstri uzmanları Off-Highway Research, ekipman satışlarının yüzde 8 arttığını tahmin ediyor. Bu güçle Caterpillar, listede en üst sırada yer alıyor.
En iyi 10 üretici
Cat’in satışları, son tablodaki 32 milyon ABD dolarından, 37 milyon ABD dolarına yükseldi. Komatsu, satışlarının düştüğünü gördü ve onu takip eden XCMG, üçüncü sırada kaldı. Bu ilk üç firma geçen yıla göre sıralamanın değişmediğini gösteriyor. Çin merkezli OEM’ler, deniz aşırı pazarlardaki satışlarını artırmaya yönelik faaliyetlerini daha fazla genişletiyor. Bu strateji, XCMG’nin John Deere’den sonra üçüncü sıradaki yerini korumasını sağlıyor. Sany, John Deere tarafından geçilerek beşinci sıraya geriledi. Wirtgen Group’un satın alınmasından bu yana Deere, son birkaç yılda sürekli olarak tabloda tırmanıyor. Volvo CE, Avrupa’da sıralamada en yüksek sırada yer alırken, OEM olarak altıncı sırada kaldı. Liebherr yedinci sıraya çıkarken onu takip eden Hitachi İnşaat Makineleri, Sandvik ve JCB ardından geliyor. Birleşik Krallık merkezli şirket, JCB için en büyük pazar olan Hindistan’da satışları artırmaya yardımcı olarak onuncu sıraya geri döndü. Bu şirketlerin tümü, Çin merkezli Zoomlion’un geçen yıl listede yedinci sıradan 12. sıraya gerilemesi nedeniyle bir sıra yükseldi.
Tabloda büyük değişimler görülüyor
En iyi performans gösteren OEM’ler, belirli ürünlere odaklanan şirketler olarak öne çıkıyor. Oshkosh Access Equipment, dört sıra yükselerek bu yılki tablodaki en büyük artış oldu. Tünel açma konusunda uzmanlaşmış Çin merkezli CRCHI, düşen Çin pazarına rağmen konumunu koruyor. Hyundai Heavy Industries’in Doosan Infracore’u satın alması nedeniyle, Hyundai Doosan Infracore ve Hyundai Construction Equipment’ın da bir yan kuruluşu olduğu yeni Hyundai grubunun bir yan kuruluşu haline gelerek, geçen yıl Yellow Table’da oldukça büyük bir değişiklik gördü. Hyundai Doosan Infracore, o zamandan beri Develon olarak yeniden markalaştı. Doosan Bobcat bağımsız bir işletme olarak faaliyet göstermeye devam ettiğinden, 14 numarada ‘yeni giriş’ olarak listelendi. Kompakt uzmanı, güçlü bir performans sergileyerek ilk onun dışında sadece bir sıra yükseldi. Tabloya yeni giriş yapan Türkiye merkezli OEM Hidromek, daha önce lisede yer aldı ve geçen yıl ilk 50’ye giremedi. Bu yıl 51. şirket, Çinli erişim üreticisi Sinoboom oldu.
Güçlü bir 2022 sonrası
İnşaat sektörü, küresel salgın, Ukrayna’daki savaş, bölgesel sorunlar ve vasıflı işçi eksikliği dalgalarının etkileriyle birlikte bu yılki Yellow Table’da şimdiye kadar kaydedilen en yüksek rakamdan sadece yüzde 0,4 düşüşün olması, 2022’nin ne kadar güçlü olduğunun bir göstergesi. Dünya çapında ekipman satışlarının 2023’te yaklaşık yüzde 7 düşeceği tahmin ediliyor. Toplam makine hacminin hala bir milyon adedin üzerinde olması bekleniyor. OEM’ler ilk çeyrek için genel olarak olumlu olan mali sonuçlar yayınladı ve bu da siparişlerin çok güçlü olduğunu gösterdi. Pazarın 2023’te daha fazla düşüş görmesi bekleniyor, fakat hangi seviyede kalacağı tahminler arasında yer alıyor. Şirketler, dünyadaki diğer ekonomiler gibi altyapıya yatırım yapmaya devam ediyor ve ekipman talebi artırıyor.